"Degrowth" brengt economische neergang.
Drie manieren waarop de "degrowth"-beweging de vooruitgang aanvalt
Vroeger deden milieuactivisten alsof ze een vitale volksbeweging waren. Vandaag de dag is de pseudo-populaire beweging echter het verlengstuk van een enorme bureaucratie vol tegenstrijdigheden. Een van die contradicties is de promotie van "ontgroeiing" als een middel tot duurzaamheid.
Ontgroeien is krimpen
Echte groei is een natuurlijke ontwikkeling van alle levende wezens - inclusief mensen. Het is een proces dat deel uitmaakt van Gods schepping. De enige kracht die het tegenhoudt is de dood. Ontgroeien is krimpen. Maar in de natuurlijke wereld komt krimpen alleen met verval. De milieuactivisten streven naar een onmogelijke toestand: krimp zonder verval. Drie voorbeelden van degrowth-tactieken illustreren deze onmogelijke zoektocht.
Drie degrowth-tactieken
Ten eerste is er de recente dreiging om gasfornuizen te verbieden. Het tweede voorbeeld is het vervangen van voertuigen die op aardolie rijden door voertuigen die op elektriciteit rijden. Het laatste voorbeeld is de voortdurende poging om elektriciteit opgewekt door "fossiele brandstoffen" te vervangen door zonne- en windenergie.
Koken op gas?
Het debat over gasfornuizen en elektrische kookplaten duurt al een eeuw. Voorstanders van gas beweerden dat de vlammen variabeler en gemakkelijker te controleren waren dan een elektrische gloeispiraal, terwijl voorstanders van elektriciteit beweerden dat de gloeispiralen schoner en veiliger waren. Tot voor kort draaide het debat echter vooral om persoonlijke voorkeur.
Verbod op gasfornuizen
De poging om gasfornuizen te verbieden begon in Californië. In juli 2019 werd Berkeley de eerste stad die gasaansluitingen in nieuwe gebouwen verbood. In het tijdschrift van de Sierra Club werd de redenering uiteengezet.
Gaslekken?
"Gebouwen zijn na transport de op één na grootste bron van broeikasgasemissies in Californië, en gastoestellen zoals ovens en fornuizen zijn hier deels de oorzaak van. Elk jaar lekt de infrastructuur die gas naar gebouwen en huizen leidt genoeg methaan (een broeikasgas dat 86 keer krachtiger is dan kooldioxide) om de uitstoot van alle voertuigen in het land te evenaren." Het rapport stelt dat kinderen in huizen met gaskachels tweeënveertig procent meer kans hebben op astma.
Falende wetenschap - enorme gevolgen
Critici vinden echter dat het onderzoek niet deugt - of op zijn minst twijfelachtig is. The Dispatch legde de methodologie achter het onderzoek uit: "In een onderzoek uit 2022 werd de luchtkwaliteit gemeten in keukens met gasfornuizen, maar daarbij gebruikten ze 'doorzichtige plastic platen' die langs het plafond, de muren en de vloer werden 'afgedicht' om te voorkomen dat lucht uit de rest van het huis met de lucht in de keuken zou circuleren. Nadat de keuken was afgesloten, zetten ze de gasbranders aan en namen ze metingen van de luchtkwaliteit. Dit is nauwelijks een representatief voorbeeld van hoe consumenten in hun keuken koken." Berkeley was niet de enige stad in Californië die zulke onzin voor waarheid aannam. In februari 2023 kon de website van de Sierra Club zesenzeventig Californische gemeenten opnoemen die soortgelijke stappen hadden genomen.
Lees ook: GroenLinks nodigt WEF-spreker uit in Tweede Kamer: lever uw eigen auto maar in
Verbod op gasboilers
De oorlog tegen gasfornuizen werd nationaal (red.: in Amerika). Het Ministerie van Energie (DOE) probeerde ze te verbieden, maar de publieke reactie was vernietigend. Bij wijze van afscheidsschot gaf de regering van Biden nieuwe regels uit voor het verbieden van doorstroomboilers, een ander apparaat dat op aardgas werkt.
Een verlaat kerstcadeau
Een industriegroep, de American Gas Association (AGA), stelde dat "40% van de klanten die rechtstreeks door de regel worden getroffen, een netto kostenstijging zouden zien als gevolg van deze regel. De timing van de nieuwe regel is ook verdacht - 26 december 2024. Niet veel consumenten letten op de prijs van boilers op de dag na Kerstmis.
Open jacht op benzinevoertuigen
In tegenstelling tot het verborgen proces van het verbieden van gastoestellen, heeft de regering er geen geheim van gemaakt dat ze de voorkeur geeft aan elektrische voertuigen boven voertuigen met een verbrandingsmotor die worden aangedreven door benzine of diesel.
De oorlog tegen auto's
Om de vijandigheid van milieuactivisten tegen de auto te begrijpen, werpen we een terugblik op de jaren zestig. In verschillende grote steden bereikte de vervuiling door auto's gevaarlijke niveaus. Het Congres nam in 1970 de Clean Air Act aan. Hierin werden autofabrikanten opgeroepen om de vervuiling met negentig procent te verminderen tegen 1975. Na enorme investeringen bereikten de fabrikanten dit doel. Het verschil was dramatisch.
Nul uitstoot
Voor het implementeren en handhaven van dit beleid was een enorme overheidsstructuur nodig. Toen de industrie de doelstellingen van 1975 haalde, ging die bureaucratie achter de resterende tien procent aan. De wet van de afnemende meeropbrengsten was van toepassing. De enorme inspanningen om de laatste tien procent uitstoot verder terug te dringen bleken nog veel duurder dan de eerste negentig procent. Het doel werd nul vervuiling, wat zelfs de meest efficiënte verbrandingsmotor nooit zal bereiken.
Elektrische voertuigen
Dus begonnen de bureaucraten elektrische voertuigen (EV's) te promoten. EV hebben echter enorme inherente beperkingen. EV's zijn duurder om te maken en daarom is de aankoopprijs hoog. De energie die zelfs de beste batterij kan opslaan is zeer beperkt, wat EV ongeschikt maakt voor lange afstanden. Ongunstige omstandigheden-voornamelijk lage temperaturen en zwaardere ladingen-verkleinen de actieradius dramatisch. Bovendien wordt de ecologische schade niet geëlimineerd, maar slechts verplaatst naar de elektriciteitscentrale.
Subsidies en belastingen
Om deze redenen wijzen de meeste Amerikaanse consumenten EV's af. De bureaucraten probeerden de aankoop van EV's en de infrastructuur die nodig is om gemakkelijk op te laden te subsidiëren. Deze dure inspanningen bleken weinig effect te hebben. Hun alternatief is om de kosten van auto's met een verbrandingsmotor kunstmatig te verhogen door nieuwe belastingen te creëren en bestaande belastingen te verhogen. Dergelijke maatregelen blijken echter vaak politiek niet populair.
Een volledig elektrische wereld
Het derde voorbeeld heeft te maken met elektrische apparaten en auto's - "fossiele brandstoffen" (olie, kolen en aardgas) vervangen door "schone" en "goedkope" elektrische generatoren die worden aangedreven door wind en zon. Bureaucraten hebben deze "alternatieve energiebronnen" zeker dertig jaar lang gepusht. Deze inspanningen zijn grotendeels voor niets geweest.
Wind en zon zijn onbetrouwbaar
Een belangrijk onderdeel van elke energiestructuur is betrouwbaarheid. Ongunstige omstandigheden zoals hitte, kou, duisternis, enz. vereisen meer energie. Wind en zon zijn inherent onbetrouwbaar omdat dezelfde omstandigheden die de vraag doen toenemen, de energie die ze produceren doen afnemen. Ten tweede hebben zowel wind- als zonne-energie enorme oppervlakten nodig. Tot nu toe zijn pogingen om aanvullende toepassingen te vinden voor de wind- en zonne-"parken" grotendeels mislukt. Honderd hectare aan zonnepanelen kan niet worden gebruikt voor landbouw en enorme windmolens zijn zeer slechte buren.
Dure goedkope stroom
Tot slot zijn deze "goedkope" energiebronnen onbetaalbaar duur. Hoewel zon en wind op zichzelf gratis zijn, is het kostbaar om hun energie op te halen. Omdat deze systemen niet werken als er geen wind of zon is, moeten elektriciteitsproducenten dure parallelle systemen opzetten die draaien op fossiele brandstoffen als achtervang. De Wall Street Journal onderzocht de wereldwijde energiemarkt en kwam tot opzienbarende conclusies.
Zonne- en windenergie vele malen duurder
"Eén studie toont aan dat in China de werkelijke kosten van zonne-energie gemiddeld twee keer zo hoog zijn als die van steenkool. Ook een collegiaal getoetst onderzoek in Duitsland en Texas toont aan dat zonne- en windenergie vele malen duurder zijn dan fossiele brandstoffen. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Denemarken, die allemaal in toenemende mate afhankelijk zijn van zonne- en windenergie, hebben elektriciteit die tot de duurste ter wereld behoort."
Lees ook: Betrapt: Frans Timmermans betaalde stiekem milieuclubs voor groene lobby
De stroom beheersen - en het leven zelf
De energiesector aanvallen is één manier om het Westen ten val te brengen. In tegenstelling tot andere energiebronnen is elektriciteit gebaseerd op een zeer kwetsbaar elektriciteitsnet. Radicale ecologen stellen dat de mensheid een bedreiging vormt voor het milieu en dat daarom alle ontwikkeling moet worden afgeremd. De aanhangers van de beweging voor het uitsterven van de mens beweren bijvoorbeeld dat de enige manier om de wereld te redden is dat de mens ophoudt te bestaan. Alle industriële ontwikkeling is schadelijk. De activisten van deze beweging streven ernaar om wat er nog over is van de mensheid te reduceren tot dierlijke niveaus.
Ongroeiing: eliminatie van de mensheid
Het ware doel is dus niet duurzaamheid, maar de mensheid zelf. Alle veranderingen, zelfs stapsgewijze, zijn welkom om de menselijke voetafdruk te elimineren. Eén manier om het proces te versnellen is om het Westen te overladen met onredelijke en buitensporige regelgeving om het ontgroeiingsproces te versnellen.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 27 januari 2025 14:05