Topman autoconcern: ‘EU gaat modale burger de auto uitpesten’

Compacte betaalbare gezinsauto's als de Ford Fiësta worden uit productie genomen. De eisen van de EU maken deze modellen onbetaalbaar voor de gewone man. (Foto: Wikimedia)

Topman autoconcern: ‘EU gaat modale burger de auto uitpesten’

THEMA'S:

De EU doet per 2035 de gewone verbrandingsmotor in de ban. Anders gezegd: elektrisch rijden wordt verplicht. Dit Europese klimaatsocialisme dat het bezit van een eigen auto voor gemiddelde inkomens onbetaalbaar dreigt te maken, komt recht uit de koker van onze eigen ‘liberale’ VVD. Hoe wrang voor wie zich nog herinnert hoe deze partij ooit met een ‘blij dat ik rij’-imago de kiezers aan zich probeerde te binden.

‘EU ontneemt burger bewegingsvrijheid’

Weliswaar beweert nu de aanjager van het Europese verbod, VVD-Europarlementariër Jan Huitema, dat voor hem belangrijk is dat autorijden betaalbaar blijft, in feite verraadt hij de modale VVD-kiezer en offert hij diens middenklasse-auto op het altaar van het klimaat. Carlos Tavares, CEO van autoconcern Stellantis, waar onder meer de merken Opel, Peugeot en Fiat onder vallen, luidt hierover in gesprek met De Telegraaf de noodklok. “Deze idiote maatregelen zijn voorgesteld door politici die zouden moeten opkomen voor hun kiezers.” In feite zijn zij echter bezig om burgers niet alleen hun privé-eigendom, maar alle bewegingsvrijheid te ontnemen.

Polo werd in vijf jaar dubbel zo duur

Dat Tavares niet zomaar wat zegt, blijkt helaas uit de feiten: deze week werd bekend dat populaire compacte middenklassers als de Peugeot 108 en de Ford Fiësta noodgedwongen uit productie genomen moeten worden. Ook de Volkswagen Polo sneuvelt. Topman Thomas Schäfer zegt dat een nieuw model 5.000 euro duurder zou worden door de nieuwe EU-milieuregels. De nieuwe Polo zou dan 32.000 euro worden. Ter vergelijking: nog maar vijf jaar geleden kreeg je voor 15.550 euro de sleutels.

Betaalbare gezinsauto verdwijnt

De oorzaak van de uitfaseringen zijn de EU-uitstootnormen die zozeer zijn aangescherpt, dat zij deze modellen onbetaalbaar maken. De betaalbare gezinsauto verdwijnt daardoor in hoog tempo uit het assortiment, een ontwikkeling die zich doorzet in tweedehands auto’s, waarvan de prijzen eveneens scherp stijgen. Bij andere merken worden soortgelijke aankondigingen verwacht.

Vul de peiling in: Moet Nederland stoppen met de  EU-klimaatdoelen?

‘Politici willen onze manier van leven veranderen’

Stellantis-baas Carlos Taveres gelooft niets van het klimaatmotief dat politici hiervoor aanvoeren. Volgens hem is dat alleen maar een stok om de hond te slaan. “Het lijkt alsof de EU erop uit is om de gewone man of vrouw uit de auto te krijgen. De regels beperken de burgers in hun vrijheid, in de mogelijkheid om te gaan en staan waar en wanneer we dat willen. En dat moet stoppen, want die vrijheid is een groot goed." Het heeft volgens hem minder met klimaatdoelen te maken als “met de wens van politici om onze manier van leven te veranderen.”

Stroomcrisis, ook zonder elektrische auto’s

Intussen blijft volstrekt onduidelijk waar al die elektrische auto’s die de EU in 2035 voor zich ziet, hun stroom vandaag moeten halen. De stroomproductie zou daarvoor met minstens 25% moeten toenemen, terwijl we nu al op een energiecrisis afstevenen en in alle Europese landen, ook Nederland, energieleveranciers steeds vaker waarschuwen voor storingen en onderbrekingen. Niet alleen vanwege de ontoereikende stroomproductie van windturbines en zonnepanelen en de sluiting van conventionele centrales, maar ook omdat de infrastructuur – denk aan het stroomnet en laadpalen - het niet meer aankan. Nieuwe bedrijven lopen in Brabant en Limburg nu al tegen een ‘stroomstop’ aan: er is voor hen geen capaciteit op het stroomnet.

COV WhatsApp-banner

600.000 banen weg in auto-industrie

De plannen voor het verbod op de verbrandingsmotor zijn zo ondeugdelijk, dat de EU het zelf inziet. Daarom sorteert de Franse Eurocommissaris Thierry Breton (Interne Markt) nu al voor op een ontsnappingsformule: hij wil een clausule inbouwen waarmee het verbod op de verbrandingsmotor eventueel uitgesteld kan worden. Wat heeft echter een verbod voor zin als je zelf al voorziet dat het op termijn niet haalbaar zal blijken en waarmee naar verwachting bovendien 600.000 banen in Europa verloren zullen gaan?

Afhankelijk van totalitair China

Maar ten minste wel goed voor het milieu? Nee, elektrische auto’s zijn vanwege de batterij veel zwaarder, zo’n 40%, dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat betekent weer een navenant zwaardere belasting voor banden en remmen, waardoor veel meer schadelijk fijnstof wordt voortgebracht. Voor de batterijen van elektrische auto’s is, naar Eurocommissaris Breton zelf toegeeft, in 2030 al vijftien keer zoveel lithium, vier keer zoveel kobalt, vier keer zoveel grafiet en drie keer zoveel nikkel nodig. Stuk voor stuk zeldzame grondstoffen die vooral onder controle staan van China. Dus niet alleen drijft het verdwaasde EU-klimaatsocialisme de lidstaten naar een gevaarlijke eenzijdigheid van energie: tegelijkertijd raken we voor de grondstoffen geheel afhankelijk van het totalitaire China.

Lees ook: Waarom overstappen op elektrische auto’s peperduur én zinloos is

Laatst bijgewerkt: 8 december 2022 14:04

Doneer