Elektrische auto's kunnen op steeds minder enthousiasme rekenen bij de consument.
Enthousiasme voor elektrische auto's raakt op
Mensen staan te popelen om hun benzineslurpende auto in te ruilen voor een elektrisch voertuig (EV). Je zou het bijna geloven als je afgaat op wat de linkse media en de extreme milieuactivisten zeggen. Enkele ongemakkelijke feiten tonen echter het tegendeel aan.
Mensen hebben het gehad met klimaatgedram
Eén feit is de publieke vermoeidheid over het constante gedreun van klimaatalarmisten. Er lijkt geen ongelegen weergebeurtenis of natuurramp te zijn waar ze de klimaatverandering niet de schuld van geven. Het publiek is terecht sceptisch over hun doemprognoses en dus terughoudend om op de EV-trein te springen. Er is dus een krimpende markt voor elektrische auto's ondanks de alomtegenwoordige propaganda over hun vermeende voordelen. Mensen beginnen de hype te doorzien en het empirisch bewijs is overtuigender dan radicale utopische agenda's.
De consument is het eerste slachtoffer
De wittebroodsweken zijn voorbij. Elektrische auto's presteren niet zoals beloofd, kosten veel meer om te kopen en zijn moeilijk opgeladen te houden. De landelijke oplaadinfrastructuur die nodig is om deze auto's op grote schaal te gebruiken, is zelfs nog niet in zicht. De markt lijkt een verzadigingspunt te hebben bereikt, waarbij de huidige EV-eigenaars grotendeels bestaan uit het laaghangende fruit van degenen die een extreme eco-agenda voorstaan en degenen die geen lange afstanden hoeven af te leggen in uitgestrekte laderwoestijnen.
Lees ook: Elektrische auto’s vatten vlam bij overstroming
Verkoopcijfers loochenen de eco-agenda
Deze demografische ontwikkelingen eisen hun tol op de verkoop van EV's, omdat steeds minder mensen geloven in de feelgoodscenario's van de eco-revolutionairen. Stekkerauto's staan stil op talloze autolocaties terwijl benzineauto's vlot verkopen. Amerikaanse autokopers sturen dus een sterke en onmiskenbare boodschap naar de auto-industrie en de regering Biden dat ze niet in de eco-agenda trappen.
Autodealers worden in het nauw gedreven
Nog een ongemakkelijk feit is de weigering van autodealers om mee te doen met de EV-trend. Autodealers hebben zwaar geïnvesteerd om deze elektrische wonderen op hun kavels te zetten, maar nu vragen ze zich af wie ze zal kopen. Dealers krijgen ook te maken met klachten van klanten dat de onvoorspelbare schatting van de actieradius onbetrouwbaar is voor meer dan gewone ritten en stadsgebruik. Dergelijke problemen en de tijd die nodig is voor de kosten maken de dure auto's onbetrouwbaar en onpraktisch.
Flinke kosten
Dealers moeten ook dure veranderingen doorvoeren. Eind 2022 vroeg Ford Motor dealers om elk tot 1,2 miljoen dollar te investeren in de komst van EV's, inclusief laadinfrastructuur. De autofabrikant heeft onlangs echter een aantal initiële vereisten versoepeld om zijn strategie aan te passen aan de krimpende markt. General Motors heeft dealers laten weten dat ze moeten investeren in dure onderhoudsapparatuur en personeelstraining om te voldoen aan GM's ambitieuze doel om 100 procent EV te worden in 2030. De kosten zijn aanzienlijk: dealers moeten $300.000 of meer uitgeven om hun bedrijf te herconfigureren.
Dealers sturen protestbrief
Bezorgd over de onrealistische verwachtingen voor het gebruik van EV, hebben bijna 4.000 autodealers een brief gestuurd naar fabrikanten met het dringende verzoek om EV-mandaten te heroverwegen. De verzekeringsindustrie heeft ook de onoverkomelijke uitdagingen van EV's erkend, wat leidt tot hogere verzekeringskosten.
Lees ook: ‘Aardgasvrij’ maken in Nijmegen compleet fiasco
Automakers trekken alle registers open
Een laatste ongemakkelijk feit betreft de autofabrikanten, die het handschrift op de muur hebben gelezen en alles uit de kast hebben gehaald om EV's te produceren, aangezien sommige staten alle EV-verkoop tegen 2030 verplicht stellen. Geconfronteerd met de opstand van de dealers nemen sommige autofabrikanten hun toevlucht tot drastische maatregelen. General Motors kocht bijvoorbeeld 47 procent van zijn Buick-dealers in 2022 uit, wat neerkomt op zo'n 940 van de 2.000 dealers in het hele land.
Dan maar directe verkoop
Autofabrikanten pleiten ook voor een meer direct-verkoopmodel voor EV's, waardoor het proces wordt gestroomlijnd en het aantal elektrische voertuigen in de dealervoorraad afneemt. Zulke draconische dictatoriale beslissingen maken het leven van dealers tot aan de consument zuur.
Top-down management veroorzaakt onderdrukking
En alsof dit alles nog niet genoeg is, legt de zware hand van overheidsmandaten en -subsidies zijn eco-agenda op aan alle betrokkenen. Een dergelijk top-down beheer van de economie en cultuur is typerend voor socialisten die beweren in naam van het volk te handelen terwijl ze hen tot slaaf maken en onderdrukken. Afwezig in de vergelijking zijn organische christelijke oplossingen die gebruik maken van de ervaring van mensen die in hun vakgebied werken om met innovatieve benaderingen te komen die een cultuur weerspiegelen die toegewijd is aan het beoefenen van deugd.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 24 januari 2024 16:51