Elektrisch rijden: niet de utopie die ons beloofd is.
De realiteit van elektrisch rijden staat op gespannen voet met de beloften van de klimaatlobby
Autofabrikanten overal ter wereld komen tot de conclusie dat elektrische auto's economisch gezien niet rendabel zijn. Ze proberen de verplichte overgang van fossiele brandstoffen terug te draaien. Er is onvoldoende ontwikkelde technologie en geen marktvraag voor deze radicale verandering.
Elektriciteit kan benzine en diesel niet vervangen
Elektrische voertuigen zijn namelijk geen praktische vervanging voor verbrandingsmotoren. Als gevolg daarvan verloopt de overgang naar elektrische voertuigen niet zo snel als de groene lobby had gehoopt. Zoals Patrick Schaufuss, partner bij McKinsey Global Management and Consulting, opmerkte: “Elektrische voertuigen zijn geen smartphones.”
Significante beperkingen
EV's hebben beperkingen die van invloed zijn op hun vermogen, actieradius en betrouwbaarheid. Enkele daarvan zijn:
- Sterk beperkt batterijgewicht: Een vrachtwagen en zijn lading mogen wettelijk maximaal 36.287 kg wegen. De batterij van een elektrische vrachtwagen weegt echter zo’n 8.165 kg, meer dan 20% van het totale gewicht en bijna de helft van de laadcapaciteit.
- Beperkte actieradius en oplaadtijd: Sommige vrachtwagens kunnen slechts 185 km rijden op een volle accu en het duurt wel 30 uur om ze weer op te laden.
- Beperkingen bij lange afstanden: Een reis door het land in een EV kan al snel leiden tot “range anxiety” (angst voor een lege accu). Onregelmatige en vaak onbetrouwbare oplaadnetwerken kunnen een zorgvuldige planning vereisen voor stops, wachten bij oplaadpunten en hopen dat het volgende station niet is vernield.
- Het reparatieprobleem: De geavanceerde technologie, het gebrek aan beschikbare onderdelen en de hoogspanningsaccu's vereisen gespecialiseerde vaardigheden waarover de meeste monteurs niet beschikken. Een pech onderweg leidt vaak tot lang wachten en dure reparaties.
Consument zegt: nu niet
Autofabrikanten in Amerika worden bijzonder hard getroffen. General Motors kondigde aan dat het een verlies van 1,6 miljard dollar zou lijden als gevolg van de kelderende verkoop van EV's en het einde van de overheidssubsidies. De autofabrikant lobbyt hard om de onredelijke EV-verplichtingen te versoepelen. Bovendien nemen consumenten EV's niet zo snel aan als gehoopt. Overheidsinspanningen om deze onderontwikkelde technologie te promoten, schaden de bedrijfswinsten, omdat consumenten van mening zijn dat EV's misschien in de toekomst deel uitmaken van de oplossing, maar dat ze nu onpraktisch zijn en niet aan aandeelhouders of klanten moeten worden opgedrongen.
Een onrendabel voorstel
Volkswagen, dat zwaar heeft geïnvesteerd in elektrische auto's, staat nu voor een afrekening in Europa. Het bedrijf kondigde aan dat het 35.000 banen zou schrappen als onderdeel van een akkoord met de vakbond. Deze maatregel veroorzaakte een schokgolf in de politieke wereld van de regio. Weken later ging de EU een “strategische dialoog” aan met de auto-industrie, waarin zij een flexibeler tijdschema voor autofabrikanten voorstelde om aan de emissienormen voor 2025 te voldoen. In een moment van gezond verstand zei EU-commissaris voor Industrie Stéphane Séjourné dat de doelstelling voor 2035 voor nul koolstofemissies van auto's zo snel mogelijk zou worden herzien.
Lees ook: Topman autoconcern: ‘EU gaat modale burger de auto uitpesten’
Lobbyen en verschuivende landschappen
Europese autofabrikanten lobbyen om de EV-verplichtingen te verzwakken. Op de autoshow in München wezen ze op de dreiging van goedkope Chinese nieuwkomers zoals BYD, XPeng en GAC die hun elektrische modellen aanprijzen. Jean-Philippe Imparato, toenmalig Europees hoofd van Stellantis, eigenaar van merken als Fiat, Peugeot en Jeep, zei in een interview op de show dat hij de doelstellingen van de EU voor 2030 en 2035 onhaalbaar acht. Oliver Blume, CEO van Volkswagen, riep op tot een betere laadinfrastructuur, lagere elektriciteitsprijzen en subsidies voor instapmodellen. De pijnlijke ironie is dat het grootste deel van Europa al veel hogere elektriciteitstarieven betaalt als gevolg van groene milieuregels voor elektriciteitsopwekking.
Ook China in de problemen
Zelfs China, de dominante EV-markt ter wereld, kampt met verzadiging nu autofabrikanten strijden om marktaandeel. Sommige deskundigen zijn van mening dat 118 EV-merken die sinds 2023 in China actief zijn, in 2030 niet meer levensvatbaar zullen zijn. Terwijl China heeft ingezet op EV's, heeft Japan de onrust grotendeels weten te vermijden door aan te dringen op overheidsdoelstellingen die minder vervuilende voertuigen vereisen, waaronder hybrides.
Toyota doet het anders
In de begintijd van de EV-boom kreeg het Japanse Toyota Motors harde kritiek omdat het EV's grotendeels vermeed en zich in plaats daarvan concentreerde op hybrides. Voorzitter Akio Toyoda beschreef zichzelf als onderdeel van een stille meerderheid die vraagtekens plaatste bij de wijsheid van de wereldwijde EV-push. Toyota bleef zich richten op hybride voertuigen op benzine en elektriciteit, een technologie waarin het met de Prius succesvol heeft geleid.
Trump stopt subsidies
In de VS ziet de toekomst van EV's er somber uit, vooral nu het Congres en de regering-Trump de door de belastingbetaler gefinancierde subsidies effectief hebben afgeschaft. GM, dat tot voor kort streefde naar een volledig elektrisch assortiment in 2035, heeft dit jaar met succes gelobbyd om Californië te weerhouden van het vaststellen van eigen uitlaatemissienormen, waardoor de grootste drijfveer voor EV-investeringen in het land effectief is verdwenen.
Klimaatsocialistische agenda's
Met groene mandaten en federale subsidies hebben linkse politici de acceptatie van EV's effectief afgedwongen en de belastingbetaler een deel van de productiekosten en goedkope oplaadkosten laten dragen. Idealiter hadden autofabrikanten de kans moeten krijgen om zelfstandig te ontwikkelen en EV's te laten accepteren door de markt. In plaats daarvan konden de groenen, die een socialistische agenda promoten, niet wachten. Hun de droom van Net Zero verdampt nu de haalbaarheid van batterij-aangedreven vervoer bezwijkt onder de economische realiteit.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 24 oktober 2025 11:58