Europees Parlement stemt onder druk van Frans Timmermans voor verbod op benzine- en dieselauto’s
Het Europees Parlement heeft in meerderheid ingestemd met een verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Vanaf 2035 kun je alleen nog een stekkerauto kopen.
Frans Timmermans
Het verbod komt uit de koker van Frans Timmermans. De vicepresident van de Europese Commissie ontpopt zich in Brussel tot ‘EU-klimaattsaar’. Zijn wensenlijst is echter niet tsaristisch maar eerder communistisch. Timmermans wil totale controle over de economie, met een systeem van ‘uitstootrechten’. Olie- en gasproducten maar ook luchtvaartmaatschappijen moeten geld inleggen om CO2 uit te stoten.
Doorberekenen aan de pomp
Belast de bedrijven, ontzie de burgers, zo hoor je de socialist Timmermans denken. Alsof een Shell de hogere kosten niet gaat doorberekenen aan de pomp. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft berekend dat de EU-maatregelen de brandstofprijs opdrijft met 12 tot 14 eurocent per liter. Aardgas zal nóg duurder worden door de Brusselse plannen. Een gemiddeld huishouden zal 120 euro per jaar extra kwijt zijn.
CO2 wordt onterecht de boeman
Waarom zou je moeten betalen voor CO2-uitstoot? Het is al lang en breed bekend dat CO2 de groei van planten bevordert. Wie fossiele brandstot verstookt, bewijst de natuur een dienst: dankzij de toename aan CO2 neemt wereldwijd de plantengroei toe. Dit wordt de ‘vergroening’ van de planeet Aarde genoemd en NASA-satellieten bevestigen die.
Wat biedt Brussel in ruil voor 'uitstootrechten'?
“Als het beweegt, belast het.” Zo typeerde de Amerikaanse president Ronald Reagan de belastingzucht van de moderne staat. Nu is dat bij auto’s geen gek idee. Auto’s bewegen over wegen die de overheid moet onderhouden. Daarom heft de staat wegenbelasting. Het is eerlijk oversteken: in ruil voor jouw geld levert de overheid een dienst. Maar wat voor dienst levert de EU in ruil voor de ‘uitstootrechten’? De zeespiegel verlagen gaat Brussel niet lukken.
Goud geld verdienen voor Audi en Tesla
De uitstootrechten zijn feitelijk fiscale dwangmiddelen om burgers aan de elektrische auto te krijgen. Daar zit een krachtige lobby achter van automakers als Audi en Tesla. Die verdienen goud geld aan de overgang. Want waar je met 20.000 euro wel een benzineauto kunt kopen, moet je voor een elektrische auto al snel het dubbele neerleggen. Erg dalen zal deze prijs niet, want stekkerauto’s bevatten zeldzame grondstoffen als kobalt en lithium. Grondstoffen die onder mensonterende omstandigheden worden gemijnd door Afrikaanse kinderen.
Lees ook: Waarom overstappen op elektrische auto’s peperduur én zinloos is
Stekkerauto's zijn vervuilend
Elektrische auto’s zijn bovendien vervuilender dan gedacht. Bij de productie worden meer gevaarlijke stoffen uitgestoten dan bij het maken van benzine- en dieselauto's. Tegenstanders werpen op dat dit gecompenseerd wordt door de minimale uitstoot tijdens de levensduur van de stekkerauto. Dat gaat voorbij aan de slijtage van remmen en banden, die volgens de Britse milieuminister George Eustice tot vervuilende deeltjes leidt. Bij elektrische auto’s is dat meer dan bij auto’s op benzine en diesel omdat ze door hun batterij veel zwaarder zijn.
Opladen? Helaas...
Een groeiend probleem met de stekkerauto is het beslag op het elektriciteitsnet. Dat is nu al dermate overbelast dat in Limburg en Noord-Brabant nieuwe bedrijven niet meer aangesloten worden. Dan komt er geen kilowatt stroom uit de laadpalen. Het valt te hopen dat deze bedrijven hun leasewagenpark nog niet elektrisch gemaakt hebben, anders is er totale stilstand. Een angstwekkend voorland van heel de Europese economie.
Lees ook: Groene gekte ontwricht Nederlandse energievoorziening
Laatst bijgewerkt: 9 november 2023 11:09