Een BMW-fabriek in China. Europa dreigt haar auto-industrie te verliezen, met geopolitieke gevolgen. Bron afbeelding: Flickr / Chen Bill.
EU gaat toch niet de verkoop van benzineauto's verbieden. Of is Europa te laat?
De Europese Commissie gaat de regel herzien dat vanaf 2035 geen benzine- en dieselauto's verkocht mogen worden. Dat zegt Europees Commissaris Apostolos Tzitzikostas tegen de Duitse zakenkrant Handelsblatt.
'Economisch draagbare overgang'
“We staan open voor alle technologieën,” zegt Tzitzikostas, die transport in zijn portefeuille heeft. De Commissie kiest voor een “economisch draagbare en sociaal faire” overgang naar klimaatneutraal autorijden. Handelsblatt zegt dat volgens Commissieambtenaren de traditionele verbrandingsmotors wel verkocht mogen worden, mits die op biologische of synthetische brandstoffen lopen. Brussel gaat ook CO2-uitstootregels herzien.
Ook CO2-uitstootregels gaan op de schop
“We willen vasthouden aan onze doelstellingen, maar moeten daarbij rekening houden met alle recente geopolitieke ontwikkelingen,” zegt Tzitzikostas. “We moeten ervoor zorgen dat we ons concurrentievermogen niet in gevaar brengen en tegelijkertijd de Europese industrie helpen haar technologische voorsprong te behouden.”
Op aandringen van Friedrich Merz
De ommezwaai van de Europese Commissie volgt op een brandbrief van de Duitse bondskanselier Friedrich Merz. Het toestaan van verbrandingsmotoren was precies zijn eis. Merz staat onder druk van de Duitse auto-industrie. Die heeft zwaar te lijden onder de concurrentie van China, maar meer nog onder de extreme EU-milieuregels: eerder berekenden we dat de Volkswagen Polo hierdoor in slechts vijf jaar tijd dubbel zo duur is geworden. Het model is daardoor niet meer rendabel en is door Volkswagen van de markt gehaald.
Lees ook: Topman autoconcern: ‘EU gaat modale burger de auto uitpesten’
China wil Europese auto-industrie om zeep helpen
De Duitsers hebben bovendien te lijden onder de concurrentie van China, dat de wereldmarkt overspoelt met elektrische voertuigen. Het doel van communistisch China is om de industrie van Westerse landen kapot te concurreren en ons zo economisch afhankelijk te maken. De volgende stap is dan politieke chantage om landen in pas met Peking te laten lopen.
Een stokpaardje van Frans Timmermans
Het verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s was een stokpaardje van Frans Timmermans, die als Europees Commissaris van 2019 tot 2023 de portefeuille klimaat had. Zijn doel, zo zei hij zelf in 2021, was om iedereen elektrisch te laten rijden. Dat zou betekenen dat we vooral Chinees rijden. De klimaatpolitiek van Timmermans heeft Europa in een geopolitiek kwetsbare situatie gebracht.
China en VS stuiven vooruit, terwijl Europa slaapt
Het is de vraag of de Europese auto-industrie kan herstellen van Timmermans’ desastreuze beleid. Terwijl Europa in klimaatdroomland vertoefde, hebben de Amerikanen en Chinezen een flinke voorsprong opgebouwd. Niet alleen in het maken van auto’s, maar ook in relevante technologieën zoals kunstmatige intelligentie en het mijnen van zeldzame mineralen.
Amerika groeit bijna dubbel zo snel
De de-industrialisatie van Europa schaadt onze economische groei. Mede door Timmermans’ autopesterij is het bruto binnenlands product van ons continent in de periode 2010 tot 2013 met maar 1,3 procent per jaar gegroeid. Amerika had bijna een dubbele groei van 2,2 procent. Zet de cumulatieve groei door, dan ligt Europa binnenkort mijlenver achter.
Palmer Luckey
Aan de overkant van de Atlantische Oceaan wijst de wapenindustrieel Palmer Luckey op de geopolitieke implicaties van de de-industrialisatie. De Verenigde Staten wonnen de Tweede Wereldoorlog doordat ze veel autofabrieken hadden die ze makkelijk konden aanpassen om tanks en bommenwerpers te maken, legt Palmer uit bij The Joe Rogan Podcast.
Zo winnen we de Derde Wereldoorlog niet
Dezelfde autofabrieken worden nu weggeconcurreerd door China, aldus Luckey, zodat het Westen onmogelijk de wapens kan produceren om een volgende wereldoorlog te winnen. Terwijl het Westen lamgeslagen is, kan de communistische grootmacht massaal drones, kruisraketten en ander hypermodern wapentuig produceren. Een Europa dat zichzelf kan verdedigen, geeft zo snel mogelijk de vrije hand aan haar auto-industrie.
Laatst bijgewerkt: 10 december 2025 10:24