China's onderbevolking en overproductie zullen tot de ondergang leiden

China pronkt met zijn elektrische auto's. Maar de schijnt van economisch succes bedriegt.

China's onderbevolking en overproductie zullen tot de ondergang leiden

THEMA'S:

De problemen van China kunnen worden teruggebracht tot twee onderling samenhangende kwesties: onderbevolking en overproductie. Beide zijn gemakkelijk terug te voeren op het overheidsbeleid en de communistische ideologie.

Een bevolkingsramp

In een recent artikel in Fortune werden de bevolkingsproblemen in duidelijke en eenvoudige bewoordingen uiteengezet. “China is misschien wel het enige land dat de economische dominantie van Amerika kan evenaren. Maar de langetermijnvooruitzichten van het land zullen mogelijk worden ondermijnd door een fundamentele tekortkoming: het zal niet genoeg mensen hebben om de groei gaande te houden.”

Rampzalige geboortecijfers

Volgens de World Population Review bedraagt het “bruto geboortecijfer” in China 6,15 kinderen per duizend inwoners. Ter vergelijking: in Canada is dat 9 per duizend, in het Verenigd Koninkrijk 9,78 en in de Verenigde Staten 10,6. De cijfers voor Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zijn somber, maar die voor China zijn rampzalig. 

Echte cijfers kunnen nog slechter zijn

Een belangrijk feit is dat er in China aanzienlijk meer mannen dan vrouwen zijn. Die cijfers zijn uitzonderlijk hoog voor tieners en twintigers. In de leeftijdsgroep van vijftien tot negentien jaar zijn er 115,3 mannen per 100 vrouwen. Alleen boven de vijfenvijftig jaar is er een redelijk evenwicht. Natuurlijk bagatelliseert de Chinese propaganda slecht nieuws consequent, dus deze cijfers kunnen gemakkelijk nog slechter zijn.

Volg COV op Telegram

Eenkindpolitiek

De verantwoordelijkheid ligt bij het beruchte eenkindpolitiek van China. Aangezien het volgens de Chinese gewoonte is dat oudere ouders door hun zonen worden onderhouden, wilden echtparen die beperkt waren tot slechts één kind, ervoor zorgen dat dat kind een jongen was. 

Toekomst ziet er somber uit

Deze onevenwichtigheid maakt het moeilijk om later te trouwen, aangezien het aantal mannen altijd groter zal zijn dan het aantal vrouwen. Een aanzienlijk percentage van de mannen zal altijd zonder partner blijven. De eenkindpolitiek heeft ook geleid tot een situatie waarin Chinese jongeren nu liever geen kinderen willen, zelfs nu de beperkingen zijn opgeheven. De dood van mensen en arbeiders blokkeert de vooruitzichten op een hoopvolle toekomst.

Volgende grote uitdaging: overproductie

De tweede grote uitdaging voor China is overproductie, vooral op gebieden als onroerend goed, alternatieve energie (zoals zonnepanelen) en auto's.
Het fundamentele probleem van overproductie is inherent aan het communisme. Een centraal geplande economie kan zich niet aanpassen aan de organische en onvoorspelbare behoeften van de markten.

Vrije markt

Vrije markten kunnen dergelijke problemen wel aan. Als een bedrijf te veel van een bepaald product produceert, kan het op verschillende manieren reageren: door de productie op te schorten, de prijzen te verlagen of de overtollige producten op te slaan. Uiteindelijk zullen managers, aandeelhouders, bankiers, detailhandelaren en consumenten allemaal een rol spelen bij het rechtzetten van de situatie.

Peking wil centrale planning

In een communistisch systeem is de enige maatstaf voor succes gehoorzaamheid aan centrale planning en staatscontrole. Als de regering besluit dat de productie moet worden verhoogd om de inkomsten te verhogen en de economie te laten groeien, voldoen de managers in het veld daaraan. Meewerkende industrieën krijgen belastingvoordelen, subsidies, korting op grondstoffen, bonussen voor werknemers, enz. De centrale overheid neemt altijd de belangrijkste beslissingen.

Lees ook: Lex Hoogduin, ex-DNB, draagt centrale planning ten grave: "Ondermijning van de democratie en rechtsstaat"

Een overschot aan woningen

De situatie op de vastgoedmarkt is bijvoorbeeld zo slecht dat Newsweek onlangs een artikel publiceerde met de kop “China's Property Market Death Spiral” (De neerwaartse spiraal van de Chinese vastgoedmarkt). Het tijdschrift citeerde een “Asia-Pacific investment strategist” met een verbazingwekkende beoordeling. “Er zijn 600 miljoen permanente gebouwen op het Chinese vasteland, ofwel één gebouw per twee Chinezen. Het is onmogelijk voor de binnenlandse consumenten om dit overaanbod op te nemen.” 

Onverkoopbare woningen

Vorig jaar schatte de investeringsmaatschappij Goldman Sachs de waarde van de onverkochte en onafgewerkte woningen in China op ongeveer 13 biljoen dollar. In een dergelijke omgeving zijn er duizenden, misschien wel miljoenen Chinese burgers die eigendomsbewijzen hebben voor onafgewerkte en onverkoopbare woningen waarvoor ze hebben betaald, maar die ze nooit zullen betrekken. Hoe optimistisch de regering ook doet over de situatie, deze mensen weten maar al te goed dat de toekomst somber is.

Zonnepanelen

China controleert wat een enorme en groeiende wereldwijde industrie zou moeten zijn: zonnepanelen. Volgens de Britse Financial Times controleert het land ongeveer tachtig procent van de wereldwijde productiecapaciteit. Het verkoopt ze voor ongeveer tweederde van de prijs van zijn Amerikaanse concurrenten, een prijsverschil dat steeds groter wordt. Dat zou reden voor feest moeten zijn in Peking.

Absurde productie

Maar ook hier zorgt overproductie voor chaos. In 2024 breidden de Chinezen de productie uit tot een absurd niveau. Dat jaar produceerden ze genoeg panelen om aan de verwachte wereldwijde vraag tot 2032 te voldoen. Het resultaat is dat alle drie de grote Chinese producenten de afgelopen twee jaar meer dan de helft van hun waarde hebben verloren.

Lees ook: China's controle over de toeleveringsketen is een tikkende tijdbom

Te veel auto's

Sinds het begin van de twintigste eeuw is het bezit van een auto in China een teken van macht, invloed en succes. Toen Xi Jinping de autoproductie stimuleerde als indicator van welvaart, gaf hij de industrie daarom opdracht om in de hoogste versnelling te schakelen. Europese en Amerikaanse bedrijven kregen enorme stimulansen om daar te bouwen en uit te breiden. Opkomende Chinese autofabrikanten kregen een nog gunstigere behandeling.

Problemen in de Chinese auto-industrie

Daardoor kampt ook de Chinese auto-industrie met overproductieproblemen. Reuters beschreef de situatie treffend in de kop: “China stuurt zijn wereldwijd toonaangevende auto-industrie in een neerwaartse spiraal.” Het artikel beschrijft een chaotische markt waar autokopers “kunnen kiezen uit zo'n 5.000 voertuigen. Lokaal geproduceerde Audi's zijn 50% afgeprijsd. Een zevenzits SUV van het Chinese FAW kost ongeveer 22.300 dollar, meer dan 60% onder de catalogusprijs.”

Een nachtmerrie voor kopers en dealers

Kopers vinden dergelijke omstandigheden misschien ideaal. Voor producenten en dealers zijn ze een nachtmerrie. China produceerde in 2024 27,5 miljoen auto's, veel meer dan de markt kon absorberen. Opvallend is dat de huidige productiecapaciteit ongeveer twee keer zo groot is als de productie in 2024.

Een elektrische auto voor minder dan 10.000 dollar

The New York Times meldt dat China meer dan 100 fabrikanten van elektrische voertuigen heeft. De prijzen beginnen bij minder dan 10.000 dollar, veel minder dan de productiekosten, zelfs in de streng gereguleerde arbeidsmarkt van China. Insiders uit de sector voorspellen dat slechts vijftien producenten het tot 2030 zullen volhouden, tenzij China op grote schaal nieuwe subsidies vrijmaakt. Deze kunnen de situatie tijdelijk kalmeren, maar zullen de economische chaos op lange termijn alleen maar versnellen.

Bestel Groen is het nieuwe rood

Geen hulp van Europa of Amerika

De regeringen van Europa en Noord-Amerika staan niet te popelen om de overtollige Chinese voertuigen of zonnepanelen op te nemen, hoe laag de prijzen ook dalen. Een dergelijke stap zou hun lokale industrieën letterlijk vernietigen en de gevolgen zouden catastrofaal zijn. Ook de zich ontwikkelende auto-industrie in India staat niet te popelen om de Chinese concurrentie het hoofd te bieden. Misschien zou China een deel van zijn overschot in het Midden-Oosten, Afrika of Latijns-Amerika kunnen dumpen, maar dat zal voor de Chinezen geen economische redding betekenen.

China zal geen economische wereldleider worden

De ambities van China zijn enorm. Nog maar een paar jaar geleden voorspelden intelligente economen dat China de Verenigde Staten zou kunnen verdringen als economische wereldleider. In de huidige omstandigheden van onderbevolking en overproductie zijn dergelijke voorspellingen grotendeels verdwenen. Het beleid van de Chinese Communistische Partij leidt tot een neerwaartse spiraal naar de vergetelheid, waar niemand iets aan wil doen.

Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.

Laatst bijgewerkt: 22 december 2025 07:38

Doneer