IKEA verwijdert claims dat veganistische gehaktballen '25 keer minder impact op milieu' hebben

De bewuste reclame bij de IKEA in Duiven.

IKEA verwijdert claims dat veganistische gehaktballen '25 keer minder impact op milieu' hebben

THEMA'S:

‘Een klein balletje, met een groot effect! Het nieuwe Zweedse balletje heeft dezelfde smaak en textuur als ons iconische gehaktballetje, maar de productie van de plantaardige variant heeft 25 keer minder impact op het milieu.’ Zo promoot woongigant IKEA veganistische gehaktballen.

IKEA weigerde onderbouwing te geven

Agrifacts vond het verschil in milieu-impact wel erg groot. Daarom vroeg de organisatie om een onderbouwing bij IKEA. Die weigerde. Daarop is Agrifacts naar de Reclame Code Commissie gestapt. Toen werd het IKEA te heet onder de voeten. Het Zweedse bedrijf liet het niet aankomen op een zitting en uitspraak, maar zegde toe de reclames te schrappen.

'Intern is de boel flink wakker geschud'

“De zaak bij de Reclame Code Commissie heeft bij ons de boel intern flink wakker geschud,” zegt een IKEA-woordvoerder. “Het is onverantwoord om harde getallen te koppelen aan de milieu-impact van producten hier in Nederland.” Het bedrijf belooft het grote billboard met de reclame te verwijderen bij de vestiging in Duiven.

Vul de peiling in: ziet u een persoonlijk CO2-budget zitten?

Geestverwanten van Greta Thunberg

Waarom verspreidt IKEA nepnieuws over nepvlees? Uiteraard is klimaatidealisme een motief. Je kunt er vergif op innemen dat op het Zweedse hoofdkwartier genoeg geestverwanten zitten van landgenote Greta Thunberg. Jongens en meisjes die op school en de universiteit het nieuwe evangelie van klimaat hebben meegekregen en dat in het bedrijfsleven willen verspreiden: The New Spirit of Capitalism, zoals de Franse sociologen Luc Boltanski en Eve Chiapello het noemen.

Veganistische gehaktbal is makkelijk verdienen

Geld telt ook. Vlees is veel werk. Slachten is arbeidsintensief. Alles moet gekoeld worden. Nee, dan nepvlees: je draait sojabonen en smaakversterkers in elkaar tot een dikke gel, spuit dat in een bal en stuurt het als 'veganistische gehaktbal' naar het IKEA-restaurant. Menig eter zal op den duur het verschil niet merken. Want als de milieulobby lang genoeg de hetze tegen vleeseten doorzet, dan weet de consument überhaupt niet meer hoe een echte Zweedse gehaktbal smaakt.

Lees ook: Waarom naast Den Haag ook Unilever u van het vlees af wil

Laatst bijgewerkt: 8 november 2023 15:39

Doneer