Nederland krijgt volgend jaar recordaantal nieuwe islamitische basisscholen

Volgens TV-progamma NOVA heeft 30% van de islamitische scholen via hun bestuur nauwe banden met extremistische en buitenlandse organisaties. Afbeelding gegenereerd en/of bewerkt met AI.

Nederland krijgt volgend jaar recordaantal nieuwe islamitische basisscholen

Gemeenten vrezen de ontwikkeling, Den Haag laat het gebeuren: negen nieuwe islamitische basisscholen openen hun deuren in 2026 – meer dan ooit tevoren. Waarom blijft de overheid deze zelf-islamisering financieren?

Islamitisch onderwijs in opmars

In 2026 openen negen nieuwe islamitische basisscholen hun deuren – het hoogste aantal ooit in één jaar. Sinds de invoering van de wet "Meer ruimte voor nieuwe scholen" in 2021 is het oprichten van nieuwe scholen sterk vereenvoudigd. Islamitische onderwijsorganisaties maken hier gretig gebruik van. Volgens onderzoek van Trouw, stijgt het totaal aantal islamitische basisscholen daarmee tot bijna honderd. Gemeenten uiten zorgen en bezwaren, maar kunnen weinig doen zolang aan de formele eisen is voldaan.

Bezwaren genegeerd, islamisering versnelt

Ondanks bezwaren van gemeenten – één op de vijf initiatieven stuit op officiële protestbrieven – mogen islamitische scholen starten ‘als zij aan de wet voldoen.’ De wet houdt echter geen rekening met de islamisering die daarmee gepaard gaat. Zo maakt Groningen zich zorgen over de gevolgen voor het Nederlandse onderwijslandschap, dat steeds meer vorm krijgt naar islamitische maatstaven. Toch mag een volgende islamitische school ook daar beginnen. Waarom worden initiatieven die bijdragen aan de islamisering van Nederland klakkeloos goedgekeurd? Waarom financiert de overheid scholen die, onder het mom van ‘diversiteit,’ de invloed van deze vijandige religie vergroten?

Lees ook: EU dringt de islam op met miljoenensubsidie voor "Europese Koran"

Waarom financiert Nederland islamitische indoctrinatie?

Hoewel islamitische scholen formeel misschien binnen de wettelijke kaders opereren – al valt daar ook op af te dingen – bevat hun onderwijsinhoud elementen die haaks staan op de christelijke en westerse beschaving. Zo worden er extremistische denkbeelden en vijandigheid jegens het Westen, christenen en joden meegegeven. Denk aan de controverses rond het Cornelius Haga Lyceum en de Ibn Ghaldoun-school. Dit zijn geen incidenten in de marge, maar signalen van culturele problemen. Bij deze scholen werd respectievelijk gesproken over banden met terroristische netwerken en salafistische lesinhoud, en over grootschalige examenfraude en financieel wanbeheer.

NOVA: ‘30% islamitische scholen heeft extremistische banden’

TV-progamma NOVA stelde zelfs dat 30% van de islamitische scholen via hun bestuur nauwe banden heeft met extremistische en buitenlandse organisaties, waaronder de El Tawheed moskee in Amsterdam en het Saoedische Al-Waqf al-Islami. Nota bene Mohammed Bouyeri, die in 2004 Theo van Gogh vermoordde, was een bezoeker van de El Tawheed moskee en in 2001 vond er een conferentie plaats waar enkele van de 9/11-kapers aanwezig waren. NOVA liet in de reportage een lesboek zien waarin stond: "De profeet heeft gezegd: Ik heb de opdracht gekregen om de mensen te bestrijden, om in oorlog te gaan tegen de mensen, tot ze erkennen dat Allah de enige God is." De vraag is niet óf er sprake is van islamisering van het onderwijs, maar waarom de overheid deze ontwikkeling actief blijft faciliteren met belastinggeld.

Lees ook: Wat betekent het nu werkelijk om Nederlander te zijn?

Wat betekent Nederlanderschap nog?

De opkomst van islamitische scholen weerspiegelt een bredere trend: het verval van de nationale cultuur en identiteit. Als één op de drie nieuwe scholen islamitisch is – aldus een analyse van Trouw – wat zegt dat over de toekomst van het Nederlandse onderwijs? Gemeenschappelijk erfgoed wordt ingeruild voor multiculturele fragmentatie. Terwijl moslims via de wet hun invloed uitbreiden, lijken autochtone Nederlanders te accepteren dat hun erfgoed plaatsmaakt voor parallelle samenlevingen.

Een natie zonder ruggengraat

Wat hier zichtbaar wordt, is het resultaat van een suïcidale tolerantie. De groei van islamitisch onderwijs toont hoe Nederland haar culturele identiteit steeds verder opgeeft. Dit is geen kwestie van godsdienstvrijheid, maar van het behouden van onze vrije christelijke beschaving. De katholieke leer erkent liefde voor het vaderland als deugd – en dat betekent ook: grenzen stellen. Zoals katholiek denker professor Plinio Corrêa de Oliveira stelde: een vals universalisme heft de natie op. Het is tijd voor een herwaardering van het Nederlanderschap – met duidelijke culturele, religieuze en morele kaders. Alleen zo blijft Nederland herkenbaar voor toekomstige generaties.

Klik daarom hier en teken vandaag nog de petitie aan premier Dick Schoof: “Overheid, stop de islamisering van onze cultuur!”

Laatst bijgewerkt: 17 mei 2025 15:27

Doneer