
De woke-reclame van Jaguar.
Verkoop van Jaguar keldert met 97 procent na woke-campagne
Het klassieke automerk Jaguar onderging in 2024 een complete transformatie, met een bizarre woke-reclamecampagne. Het resultaat: een instorting van de verkoop.
Een enorme daling
Slechts 49 nieuwe Jaguar-voertuigen werden in april 2025 geregistreerd in Europa, zo meldt The Economic Times. Dit is een daling van 97,5 procent ten opzichte van april 2024, toen er 1.961 auto’s op naam gezet werden. Go woke, go broke, zo blijkt maar weer eens.
Woke-reclame
De vrije val volgt op de reclamecampagne die Jaguar eind 2024 lanceerde, met slogans als “Breek vormen” en “Kopieer niets”. In de reclames zien we robotische figuren met doodse blik in de ogen en absurde jurken. De campagne was een afrekening met het klassieke imago van Jaguar, dat altijd het merk was van de gentleman.
Karakteristiek merk maakt nu blokkendozen op wielen
De advertentiecampagne ging gepaard met een ingrijpende restyling van de modellen. Die verloren hun karakteristieke vormen en werden blokkendozen op wielen. Jaguar gaat mee in de algehele verlelijking van auto’s, die steeds vormelozer, klinischer en karakterlozer worden.
Gezakt voor de echte test: kopers overtuigen
Een bedrijf kan nog zo woke willen ‘deugen’, maar uiteindelijk moet de consument overtuigd zijn om de knip open te trekken. Daarin heeft Jaguar grandioos gefaald, gezien de verkoopdaling van 97,5 procent. Nieuwe kopers blijven weg. De trouwe klanten, voor wie Jaguar haast een levensstijl is, zijn vervreemd geraakt.
Volvo
Eerder contrasteerden we de woke-reclames van Jaguar met de advertentiecampagne van concurrent Volvo, waarin de vreugde om het krijgen van kinderen centraal stond. Volvo rapporteert ook een verkoopdaling van 9 procent in het eerste kwartaal van 2025. Dat wijt de CEO van het bedrijf aan de onzekerheid in de wereldeconomie door de handelstarieven.
Laatst bijgewerkt: 22 augustus 2025 14:46