Waar Jaguar woke gaat, viert Volvo op verrassende wijze het gezin

De woke-reclame van Jaguar. Bron afbeelding: Jaguar.

Waar Jaguar woke gaat, viert Volvo op verrassende wijze het gezin

THEMA'S:

Het Engelse automerk Jaguar gaat op de woketoer met een nieuwe reclame die "vormen" wil "breken". Volvo pakt het heel anders aan, met een ode aan het gezin.

Jaguar

Jaguar heeft een ijzersterke reputatie als de auto met klasse. Noem de merknaam en mensen denken aan een gentleman in tweed, die door de glooiende heuvels van het Engelse platteland rijdt, op weg naar een vossenjacht.

Woke-coup

Wokisten willen de autowereld ontdoen van de laatste resten klassieke stijl. Binnen Jaguar hebben ze een coup gepleegd. Ene Rawdon Golver – “he/him”, aldus zijn LinkedIn-profiel – is aan de macht gekomen van de marketingafdeling en heeft een totale restyling gedaan van het merk.

Nieuw logo

Eerst was het logo aan de beurt. Het jaguardier is verwijderd. Het hoekige lettertype maakte plaats voor een lettertype met ronde vormen, in lijn met de esthetiek van de woke-beweging, die scherpe hoeken als masculien en uitsluitend ziet.

Jaguar logo

Het oude en het nieuwe logo.

Doodse blikken

Nu komt Jaguar met een nieuwe reclame. We zien robotische figuren met doodse blik in de ogen uit een capsule stappen op een roze planeet. Hun geslacht is onduidelijk en ze dragen bizarre jurken. In een volgende shot zien we één van de sinistere figuren staat met een hamer, met voor zich de tekst “Breek vormen”.

"Breek vormen"

"Breek vormen" is een uitgekauwd cliché. Het is gespeend van elke subtiliteit die kunst kent. Zo kennen we de woke-beweging: naast immoreel en onwaar is alles wat de wokisten produceren ook nog eens lelijk. Het is ondenkbaar dat deze afstotende reclame Jaguar meer auto's doet verkopen. We zien met vertrouwen de historisch lage verkoopcijfers tegemoet.

Herkenbare gevoelens voor ouders

Volvo doet het heel anders. De Zweedse automaker komt met een reclame van bijna 4 minuten. We zien een vrouw haar man vertellen dat ze zwanger is. Hij belt zijn moeder en deelt zijn kolkende emoties met haar: de vreugde, maar ook de angst voor de verantwoordelijkheid. Het zijn gevoelens die iedere ouder zal herkennen.

'Ik zou ook blij zijn met thuisblijven'

“Ik wil de wereld met haar zien,” zo mijmert de kersverse vader, “maar ik zou ook blij zijn met thuisblijven, niets doen. Haar een kind laten zijn.” We zien zijn dochtertje geboren worden en opgroeien tot volwassenheid. De vader leert dat liefhebben ook loslaten betekent.

Liefde voor onze eigen kinderen

Ja, zo is het, zo zullen kijkers van deze reclame zeggen. Of ze nu in Peru, Thailand of Nederland wonen. De Volvo-reclame raakt aan de diepste liefde die de natuur ons geeft, de liefde voor onze eigen kinderen.

De Schepping vernietigen

Hoe anders is de brave new world van Jaguar! Wie de woke-reclame herbekijkt na het zien van de Volvo-commercial, wordt getroffen door de doodsheid, de haat, de liefdeloosheid. De Jaguar-reclame is de boodschap van mensen die de Schepping willen vernietigen.

Laatst bijgewerkt: 27 november 2024 08:25

Doneer