Conservatieve boycot dwingt detailhandelsreus Target op de knieën

Conservatieve boycot dwingt detailhandelsreus Target op de knieën

Na de succesvolle boycot van het biermerk Bud Light hebben conservatieven nu hun peilen gericht op het megabedrijf Target. De warenhuisketen raakte in opspraak vanwege het opzichtig promoten van lhbt-producten tijdens ‘pride maand’ dit jaar.

Verzet tegen woke

De verkoopcijfers van Target – een Amerikaanse detailhandelketen vergelijkbaar met de Action – is flink gedaald na het verzet tegen de zogenaamde ‘Pride Maand-collectie’ eerder dit jaar. Dit maakte het bedrijf eerder deze maand bekend. De kwartaalomzet van Target daalde voor het eerst in zes jaar, met een daling van 5,4% in het tweede kwartaal, dat eindigde op 29 juli, zo meldde het bedrijf in zijn kwartaalverslag over de winst van het tweede kwartaal.

Keiharde verliezen

Online verkoop daalde bijna twee keer zo veel, met 10,5%, zei een woordvoerder van Target. Het bedrijf meldde ook dat het aantal transacties en het gemiddelde transactiebedrag in het afgelopen kwartaal daalden. De totale omzet van 24,8 miljard dollar was 4,9 procent lager dan vorig jaar. De in Minneapolis gevestigde detailhandelsreus zei dat het vanwege "recente verkoopontwikkelingen" de verwachtingen voor de totale verkoop en winst voor het hele jaar heeft verlaagd.

Lees ook: Tegen de woke genderideologie: de hele natuur is binair

‘Pride’ voor kinderen

In mei werd Target het doelwit van kritiek op hun "Pride"-collectie, waaronder een kinderbadpak met een label waarop stond "passend bij meerdere lichaamstypes en genderuitingen". Target bood ook lhbt-themaboeken aan voor jonge kinderen, zoals "The Pronoun Book" (Het voornaamwoordenboek) en "Bye Bye Binary", een verhaal over een "blije baby" die "weigert zich aan te passen aan het genderbinaire systeem en in plaats daarvan kiest voor speelgoed, kleuren en kleding die hen(!) gelukkig maken."

Lhbt badpak

Target verkocht onder andere een badpak voor ‘meisjes’ met extra ruimte voor het mannelijk geslachtsdeel. (Beeld: YouTube)

Boze reacties

Target bood ook een volwassen regenboogcollectie aan, met onder andere badpakken voor mannen die zich identificeren als vrouwen om hun geslachtsdelen weg te werken, een T-shirt met de woorden "Queer Queer Queer Queer" en een hoodie met de tekst "Not A Phase" (Niet een fase). De Prideprularia leidde al snel tot oproepen tot een boycot van Target op sociale media.

Target deinst terug

Uiteindelijk besloot Target sommige van zijn regenboogproducten terug te trekken vanwege de reactie erop ‘die de veiligheid van medewerkers bedreigde’. Het bedrijf verplaatste ook de "Pride"-displays wat verder naar achteren in sommige winkels. "Gezien deze onstabiele omstandigheden passen we onze plannen aan, inclusief het verwijderen van items die het middelpunt zijn geweest van het meest significante confronterende gedrag", zei Target-woordvoerster Kayla Castañeda eind mei.

COV WhatsApp-banner

Satanische beelden

Wat de problemen van het bedrijf verergerde, was de ontdekking dat de ontwerper van sommige items uit de “Pride”-collectie ook producten met satanische beelden heeft gemaakt. De aandelenkoers van het bedrijf daalde bijna 20% na oproepen tot een boycot en is nog altijd niet hersteld. De terugloop werd beïnvloed door de "sterke reactie op het Pride-assortiment van dit jaar," zei Christina Hennington, een directielid van Target. "De reactie is een signaal voor ons om te pauzeren, aan te passen en te leren," aldus Hennington.

Grote invloed

Target heeft ondanks de boycot aangekondigd volgend jaar nog steeds lhbt-producten te verkopen, zij het wat minder prominent. Desondanks is deze stap terug een grote overwinning voor de conservatieve beweging. Target heeft namelijk niet alleen flinke verliezen geleden, maar als reactie op de boycot hun beleid aangepast. Volgens Matt Walsh, conservatief nieuwscommentator bij de Daily Wire, heeft Target nu geleerd “dat er een prijs betaald wordt als je als merk die kant op gaat en dat daar risico’s mee gepaard gaan.”

Lees ook: Sylvana Simons vertrekt: een nederlaag voor woke

Bud Light

Andere bedrijven kregen deze zomer ook te maken met backlash tegen hun lhbt-drammerij. Bud Light's moederbedrijf Anheuser-Busch heeft ongeveer 395 miljoen dollar verloren na een boycot vanwege de samenwerking met influencer Dylan Mulvaney, die zich identificeert als transgender. Het imago van Bud Light als ‘transgenderbier’ lijkt nu onomkeerbaar. Het biermerk werd ook uit de positie van de best verkopende bier van het land verdrongen door Modelo.

Succesvolle boycot

Volgens Walsh toont de onvermijdelijke ondergang van Bud Light en het terugkrabbelen van Target aan dat een boycot effect heeft. Andere bedrijven beseffen nu dat ze miljoenen kunnen verliezen als ze woke door de strotten van hun klanten drukken. En hoezeer bedrijven ook in de ban zijn van de genderideologie, uiteindelijk blijft geld de grootste drijfveer. Bovendien hebben deze succesvolle boycots de conservatieve beweging geleerd dat het mogelijk is om haar stem te laten horen in een door woke gedomineerde wereld. Nederlandse groothandelaren kunnen maar beter voorbereid zijn. Dergelijke succesvolle boycots liggen ook hier op de loer als die bedrijven doorgaan met de opdringerige en aanstootgevende promotie van woke.

Laatst bijgewerkt: 24 augustus 2023 08:35

Doneer