Woke: kan rechtse marketing concurreren met grote linkse bedrijven?

Het prestigieuze biermerk Bud Light ging pijlsnel van woke naar broke, toen het reclame maakte voor transgenderisme. Een spontane boycot deed het bedrijf de das om. (Foto: Wikipedia)

Woke: kan rechtse marketing concurreren met grote linkse bedrijven?

THEMA'S:

Hoogleraren marketing in de vele businessscholen van de VS bespreken de boycot van Bud Light, die op 1 april 2023 begon, als voorbeeld hoe het niet moet.

Een groeiende trend

Het merk kwam in opspraak bij behoudende mensen, toen dat een man in dienst nam die zich voor vrouw uitgaf om het product te promoten. Wat er toen gebeurde heeft links, het bedrijf en het hele marketingvak versteld doen staan door de snelle en boze reactie van het publiek. Geoffrey Kabaservice, vicepresident bij de centrumrechtse denktank Niskanen Center, vatte de reden voor de woede samen. Het linkse mediakanaal VOX citeerde hem. "De realiteit is dat er steeds meer een rode markt en een blauwe markt (stemmend op de democratische, dan wel de republikeinse partij, -red.) is. Uiteindelijk is de onderliggende boodschap hier dat Amerika een behoorlijk verdeeld land is."

De Bud Light controverse

Vóór de controverse was Bud Light het best verkopende product in een zeer concurrerende markt. Het was voor miljoenen mensen een soort ‘standaarddrank’. Toen de transseksueel Dylan Mulvaney een video uitbracht waarin hij het bier promootte, lieten miljoenen klanten het merk snel links liggen omdat ze geen deel wilden uitmaken van de snel groeiende woke ideologie. De economische gevolgen waren onmiddellijk merkbaar. Volgens het zakenblad Forbes, "kondigde het moederbedrijf van Bud Light, Anheuser-Busch, eerder deze maand aan dat de omzet in de VS in het tweede kwartaal van 2023 met 10,5% is gedaald". Het vervolgde: "Modelo heeft Bud Light overtroffen als het best verkopende bier in de VS in 2023." De reactie bleef niet beperkt tot de sector drank.

Volg COV op Telegram

Linkse merken doelwit van rechtse gebruiker

"De Bud Light boycot was een van de eerste van vele gevallen dit jaar waarin bedrijven die als woke werden beschouwd, het doelwit waren van rechtse gebruikers van sociale media en commentatoren: Bedrijven als Target en Kohl's kwamen onder vuur te liggen voor de verkoop van Pride merchandise, en Nike en Adidas kregen te maken met verzet voor trans-inclusieve marketing."

Ongecoördineerd protest van onderop

Veel linkse mensen snappen echter nog steeds niet dat deze situatie het gevolg is van ongecoördineerde acties van onderop door miljoenen consumenten. Time Magazine merkte op: "Nadat Bud Light een daadwerkelijk gesponsorde advertentie met Mulvaney had uitgebracht... bedachten prominente conservatieven een boycot in als vergelding." (cursivering toegevoegd)

Massale conservatieve opstand

Dit is niet de eerste keer dat de cultuuroorlog massale volksreacties teweegbrengt. Een ander fundamenteel demarcatiepunt in de marketinggeschiedenis was 1 augustus 2012, destijds bekend als Chick-fil-A Day. Toen homoseksuele activisten probeerden de keten te boycotten vanwege donaties aan bepaalde goede doelen door de eigenaars van het bedrijf, kwamen meer conservatieve Amerikanen massaal in opstand om het bedrijf te steunen.

Bestel Zwartboek Frans Timmermans - 1

Totaal spontane steunactie

De reactie verspreidde zich zonder dat er enige organisatie achter zat. Vrienden gebruikten het internet om andere vrienden in verre oorden te vertellen dat ze de restaurants op die dag moesten bezoeken, en die vrienden reageerden. In het hele land vormden zich rijen klanten, soms urenlang. Zelfs internationale nieuwsverspreiders zoals de zeer linkse Britse krant The Guardian deden verslag van het fenomeen.

Politiek als marketingtool

Deze reacties laten zien dat bedrijven die woke politiek bedrijven vaak geld kunnen verliezen. De ‘rode markt’ kan zeer winstgevend zijn omdat mensen overtuigd kunnen worden om te kopen in overeenstemming met hun morele waarden. In het eerder genoemde artikel documenteert Time de groei van deze groeiende anti-woke sector van de economie.

Bedrijfsleven ziet potentie van MAGA-markt

"In de afgelopen jaren is er een explosie geweest van bedrijven die zichzelf positioneren als rechtse alternatieven voor mainstream producten. Ze noemen koffieverkoper Black Rifle, een anti-ESG investeringsplatform genaamd Strive, America First Healthcare, Donald Trump's ‘Truth Social’ mediaplatform en crypto promotor MAGA Coin. "Veel van deze bedrijven trekken investeringen aan van A-list durfkapitalisten en private equity groepen...een teken dat een groeiend segment van het bedrijfsleven het potentieel erkent om geld te verdienen in de MAGA-markt."

Peiling diversiteitsquota Defensie

Veelzeggend succes The Epoch Times

Onlangs merkte NBC News op dat The Epoch Times rechtse opvattingen overhevelt naar de wereld van de gedrukte journalistiek. Opmerkelijk is dat in een sector die ‘op sterven na dood’ is, deze nieuwkomer behoorlijk succesvol is. "Gefinancierd door agressieve online en real-world marketingcampagnes en conservatieve donateurs met veel geld, is The Epoch Times nu de op drie na grootste krant van het land op basis van het aantal abonnees. De non-profit heeft een fortuin vergaard door zijn inkomsten in twee jaar tijd met maar liefst 685% te laten groeien tot $122 miljoen in 2021, volgens de meest recente belastinggegevens van de groep."

Anti-woke gevoelens

Aan de andere kant zijn er een aantal zeer kleine spelers in deze ruimte die zich verenigen om te verkopen onder het anti-woke etiket. Zo'n 65.000 kleine bedrijven verkopen hun waren op een internetplatform dat "PublicSq" heet. Ze zijn er trots op om hun anti-woke gevoelens te uiten. Het platform verkondigt zijn waarden in vijf verklaringen die de harten van de meeste conservatieven zeker zullen verwarmen.

Vijf verklaringen

- We zijn verenigd in onze toewijding aan vrijheid en waarheid - dat is wat ons Amerikanen maakt.

- We zullen altijd de familie-eenheid beschermen en de heiligheid van elk leven vieren.

- We geloven dat kleine bedrijven en de gemeenschappen die hen ondersteunen de ruggengraat van onze economie vormen.

- We geloven in de grootsheid van deze natie en zullen altijd vechten om haar te verdedigen.

- Over onze grondwet valt niet te onderhandelen - de overheid is niet de bron van onze rechten, dus kan zij die ook niet afnemen.

Geen groene gekte, Rutte stop klimaatdwang!

De mythe doorbreken

Deze nieuwe uiting van economische macht in de lagere echelons van de rechtervleugel is bemoedigend. Het doorbreekt de mythe dat alleen woke wakkere bedrijven zullen bloeien. De opkomst van het anti-woke bedrijf laat zien dat degenen die trots hun eigen waarden verkondigen zelfs enig rendement op hun morele investering kunnen verwachten.

Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.

Laatst bijgewerkt: 27 november 2023 17:38

Doneer