Vers van de productielijn wachten vrachtschipladingen elektrische voertuigen om verkocht te worden. Ondanks grote inspanningen van de klimaatlobby lijkt het enthousiasme voor de stekkerauto af te nemen.
Verkoop van elektrische auto’s stort in. Dit is waarom
Elektrisch rijden zou de toekomst worden. De Europese Unie wilde zelfs de verkoop van brandstofauto’s helemaal verbieden vanaf 2030, maar heeft dat plan inmiddels al vijf jaar moeten uitstellen. Hoe komt het dat de eens zo populaire stekkerauto het toch aflegt tegen de benzine- en dieselauto?
Elektrische auto steeds minder verkocht – ondanks dalende prijs
Haventerminals staan er vol mee: niet-verkochte elektrische auto’s. De producenten van stekkerauto’s geven ook te kennen dat de verkoop in een flinke dip zit: in Europa nam de verkoop van elektrische wagens dit kwartaal met 11% af. EV-gigant Tesla zette onlangs nog 14.000 mensen op straat. Dit is opvallend omdat een tijdje terug de verkoop juist goed leek te gaan – zo werd ons althans verteld. Zeker nu de prijs van elektrische voertuigen is gedaald, en er meer laadpalen zijn dan ooit, was de verwachting dat juist meer Nederlanders voor een stekkerauto zouden kiezen.
Lees ook: Elon Musk: een voorvechter van antiglobalisme?
Autoproducenten trekken stekker uit ‘groene’ voornemens
Grote bedrijven die auto’s produceren houden de markt nauwlettend in de gaten en spelen hierop in. Zo schrapt topfabrikant Mercedes-Benz haar plannen voor een productielijn van uitsluitend elektrische auto’s. Dit leidde tot grote ontsteltenis bij Autoblog: “Dat is wel schrikken, Mercedes cancelt de ontwikkeling van EV-toppers”. Ook Ford, die aanvankelijk helemaal wilde overstappen, lijkt deze plannen voorlopig uit te stellen. Zelfs Volkswagen die na het ‘dieselschandaal’ grote beloftes deed om te ‘vergroenen’, stelt de plannen bij. Ze richten zich nu voornamelijk op hybride voertuigen, niet volledig elektrische. Volvo blijft echter wel ideologisch vasthouden aan het plan om vanaf 2030 uitsluitend elektrische voertuigen te verkopen.
Stekkerauto’s: ‘duur, onbetrouwbaar en gauw versleten’
De redenen waarom mensen niet enthousiast zijn over het aanschaffen van een elektrische auto lopen uiteen. De hoge aanschafprijs, de afhankelijkheid van laadpalen en de beperkte capaciteit van de accu behoren tot de grootste bezwaren. Zelfs de allure die de stekkerauto had, namelijk dat het een ‘groen’ alternatief zou zijn, blijkt bij nadere inspectie onterecht. De gebruikte stroom die wordt opgewekt is immers meestal niet ‘groen’. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het zwaar vervuilende proces om de lithiumaccu te produceren.
Vervuilende accu blijkt niet weerbestendig
Over de accu gesproken, dit blijkt de zwakste plek van de elektrische auto. Hoe langer de auto rijdt, hoe meer de capaciteit van de accu afneemt. Overigens, ook als de auto een tijdje niet gebruikt wordt, gaat het vermogen achteruit. Dit geldt dus ook voor de gloednieuwe auto’s die soms wel een jaar in de haven wachten. En als de accu na een aantal jaren opgebrand is, is de auto feitelijk afgeschreven. Daarnaast zijn elektrische auto’s ook nog eens erg gevoelig voor vocht. Uit een Frans onderzoek blijkt dat zware regen de actieradius – dus de afstand die een auto met een volle accu kan afleggen – tot bijna 60 kilometer reduceert. Bij overstromingen kunnen de auto’s zelfs vanuit het niets in brand vliegen en na het blussen opnieuw ontbranden vanwege de chemische stoffen in de accu.
Nieuw regeerakkoord gooit verder roet in het eten
De EV’s zitten dus in economisch zwaar weer. Het nieuwe regeerakkoord ziet dan ook weinig in de klimaatpolitiek van Rutte IV en rekent met ingang van 2025 af met de subsidie voor elektrische voertuigen. Het valt te verwachten dat in de tweede helft van dit jaar een aantal fanatiekelingen een ‘nu of nooit’ aankoop doet van een elektrische auto. Vanaf 2025 zal de stekkerauto op eigen kracht moeten concurreren met de meer betrouwbare en goedkopere benzine- en dieselauto. De toekomst zal ons leren of de klimaatlobby zich neerlegt bij de vrije keuze van de consument.
Laatst bijgewerkt: 21 mei 2024 13:38