Klimaatdrammer Rob Jetten wil autorijden nóg duurder maken

Rob Jetten noemt zichzelf trots klimaatdrammer.

Klimaatdrammer Rob Jetten wil autorijden nóg duurder maken

D66-minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) gaat autorijden extra belasten. Benzine wordt tot 10 cent duurder. De aanschafbelasting op nieuwe auto’s moet omhoog.

Burger uit de auto jagen

Het doel is om burgers uit de auto te jagen. Er wordt teveel gereden. Zo halen we nooit de klimaatdoelen, door Rutte IV in steen gebeiteld als nieuwe Tien Geboden. Jetten, die zichzelf trots "klimaatdrammer" noemt, wil vooral benzine- en dieselvoertuigen van de weg hebben. Het Nederlandse wagenpark moet snel elektrisch worden.

Elektrisch rijden is nadelig

Aan elektrisch rijden zitten echter heel wat haken en ogen. Stekkerauto’s stoten milieuvervuilende deeltjes uit, waarschuwde de Britse milieuminister George Eustice in 2022. Ze zuipen stroom, die opgewekt moet worden door kolencentrales, omdat groene stroom ontoereikend is. Feitelijk rijden elektrische auto’s op kolen en gas.

Bestel "Hoe winnen we de klimaatoorlog"

Wéér een pakket aan subsidies

Stekkerauto’s bevatten schaarse grondstoffen als kobalt en lithium. Daarom blijven ze duur. Jetten kan de elektrische auto dan ook alleen slijten met wéér een pakket aan subsidies. Subsidies die echter lastiger op te brengen zijn, omdat de accijnsinkomsten van benzine en diesel zullen dalen. Je ziet socialisme zichzelf in de wielen rijden.

WEF-spreker in Kamer: autosector is 'destructief'

De realisten op links zien onder ogen dat autorijden voor de gewone man verleden tijd wordt, als het wagenpark elektrisch wordt. Marxist Jason Hickel, agenda contributor van het Wereld Economic Forum die recent op was bezoek in de Tweede Kamer, neemt dat voor lief en pleit rustig van een verbod op de “destructieve industrie” die de autosector in zijn ogen is.

Vul de peiling in: Moet Nederland uit het World Economic Forum stappen?

Niet klimaatdoel, maar controle telt

We kunnen niet anders dan de conclusie onderschrijven van Carlos Tavares, CEO van autoconcern Stellantis: “Het lijkt alsof de EU erop uit is om de gewone man of vrouw uit de auto te krijgen. De regels beperken de burgers in hun vrijheid, in de mogelijkheid om te gaan en staan waar en wanneer we dat willen.” Wat Tavares over Brussel zegt, kunnen we gerust op Den Haag toepassen. Tavares meent dat het met ‘klimaatdoelen’ allemaal weinig van doen heeft. Wel “met de wens van politici om onze manier van leven te veranderen.”