Aandeelhouders pikken woke gedram niet meer.
De opkomst van de anti-woke aandeelhouder brengt linkse bedrijven aan het wankelen
Het linkse bedrijfsleven steunt al heel lang progressieve doelen, zelfs als dat ten koste gaat van de winst. Conservatieve consumenten en investeerders voelen zich vaak machteloos als het gaat om het stoppen van dergelijke steun, omdat deze bedrijven een enorme financiële macht hebben om druk van protesten of boycots te weerstaan.
ESG
Er is echter een nieuwe activist op het toneel verschenen die de bestuurskamers van bedrijven op stelten zet en voor tumult zorgt. De nieuwkomer is de anti-woke aandeelhouder die de spelbreker is op aandeelhoudersvergaderingen. Deze demonstranten verzetten zich tegen de ESG-mandaten (Environmental, Social en Governance) die hun bedrijven binnenkomen. Ze bederven het feest door anti-ESG-maatregelen in stemming te brengen.
Lees ook: ‘Groen’ beleggen met ESG's gaat ten koste van uw pensioen
Managers schrappen linkse doelen
Hoewel de meeste voorstellen het niet halen, zorgen ze wel voor bewustwording onder aandeelhouders en dwingen ze het management in de crisismanagementmodus. Om de rust te bewaren, verminderen of schrappen managers hun steun aan linkse doelen. De voorstellen bieden conservatieve aandeelhouders eindelijk een platform om hun legitieme zorgen over het woke management te uiten. De inspanningen hebben een niet geringe impact.
Conservatieve denktanks
De nieuwe tactieken zijn grotendeels het geesteskind van conservatieve denktanks die de kwetsbaarheid van bedrijven hebben bestudeerd. Ze formuleren de voorstellen zorgvuldig om redelijke verzoeken te doen die de middelen en reputatie van de beoogde bedrijven beschermen.
Klimaatideologie botst met belangen van aandeelhouders
Zo hebben groepen als het National Center for Public Policy Research (NCPPR) tientallen aandeelhoudersmaatregelen opgesteld die kant-en-klaar zijn om vraagtekens te zetten bij de wijsheid van de betrokkenheid van bedrijven bij klimaat-, diversiteits- en milieukwesties die botsen met de belangen van aandeelhouders. Andere maatregelen vragen om meer toezicht op bestaande ESG-inspanningen of vragen om transparantie over donaties aan lhbt en andere controversiële doelen.
Tegen ESG stemmen
De resultaten zijn bemoedigend. ISS-Corporate, een bedrijf dat beleggerskwesties volgt, meldt dat aandeelhouders bij S&P 500-bedrijven alleen al in de eerste vijf maanden van 2024 over 70 maatregelen tegen ESG-initiatieven hebben gestemd. Dat aantal is gestegen van 30 in 2022 en slechts zeven in 2020.
Lees ook: Debat over Nexit uit euro: 'Onmatigheid is de norm in de EU'
Woke krijgt koekje van eigen deeg
Ironisch genoeg nemen anti-woke aandeelhouders tactieken over die jaren geleden door hun woke tegenhangers werden geïntroduceerd. ESG-activisten voerden aan dat het niet investeren in deze linkse doelen de reputatie van de bedrijven in gevaar zou brengen, omdat het publiek zou verwachten dat ze woke en progressief zijn.
Bud Light als voorbeeld
De anti-woke activisten reageren door te wijzen op consumentenrampen zoals de transgender-vriendelijke advertentie van Bud Light en het 2023 Pride merchandise offensief van Target als voorbeelden. Ze zeggen dat het echte risico aan de andere kant van de regenboog ligt. Activisten benadrukken dat 'woke agitators' het bedrijfsbeleid tot wapen hebben gemaakt. Bedrijven zouden zich niet met politiek moeten bemoeien en zich moeten beperken tot het maken van winst.
Donaties aan linkse doelen stoppen
Zorgvuldig opgestelde anti-wervingsvoorstellen zijn gericht op risicomijdende bestuurders die tegenover aandeelhouders staan. Maatregelen vragen het bedrijf bijvoorbeeld om rapporten over de risico's van vrijwillige beloftes om de CO2-uitstoot te verminderen, zakendoen in rood China of het gebruik van kinderarbeid in toeleveringsketens. Anderen stellen toezicht voor of het stopzetten van donaties of samenwerkingsverbanden met LGBTQ-groepen of andere linkse doelen.
Tactieken om woke te stoppen
Een andere tactiek van de anti-woke aandeelhouder is onderhandelen met het management van het bedrijf om maatregelen van het stembiljet te houden. In ruil daarvoor kunnen ze de verzekering krijgen dat er maatregelen zullen worden genomen om de blootstelling aan risicovol beleid te verminderen en controverse op aandeelhoudersvergaderingen te vermijden. De meeste maatregelen halen het echter wel.
Terugslag van consumenten
Vaak valt actie van aandeelhouders samen met terugslag van consumenten, wat de effectiviteit van het activisme vergroot. De ramp met Target was een perfecte storm die het management in het nauw dreef. Activistische aandeelhouders klagen het bedrijf aan voor zijn gebrek aan gezond verstand bij het opleggen van zijn agressieve Pride-collectie aan consumenten afgelopen juni.
Lastig parket
Dus zelfs het management van overheidsbedrijven die de woke-agenda willen steunen, bevindt zich in een lastig parket. Aandeelhouders zijn tenslotte de eigenaren van de bedrijven en hebben het recht om te bepalen hoe ze geleid moeten worden. De introductie van zorgvuldig opgestelde vragen in het debat dwingt bedrijven in de verdediging te gaan.
Lees ook: Bank behandelt kantine van lokale voetbalclub als terroristische dreiging
Bedrijven krabbelen terug
Ondanks verklaringen waarin voorstanders van ESG hun sympathie betuigen ondanks de verlaging van de steun, krabbelen bedrijven terug in afwachting van minder woke tijden waarin ze weer kunnen terugkeren naar hun oude gewoontes.
Financiële macht van grote bedrijven breken
Voorlopig zijn er steeds meer anti-woke activisten. Hun lastige vragen zijn genoeg om bij aandeelhouders twijfels op te roepen die het management liever niet wil zien verschijnen. Hun intelligente tactieken bewijzen dat iedereen effectief kan zijn, zelfs tegenover de financiële macht van grote bedrijven.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 8 november 2024 13:05