Klaus Schwab en Mark Rutte bij het World Economic Forum.
World Economic Forum: drijf de prijs van olie en gas op, versnel de energietransitie
Het World Economic Forum wil de energieprijs opdrijven, om snel van fossiele brandstoffen af te komen. Vanwaar deze haast? Maakt de club van Klaus Schwab zich oprecht zorgen om klimaatverandering, of speelt er meer?
'Hef extra belasting op brandstof'
In een artikel op zijn website stelt het WEF dat “klimaatverandering” en “de teloorgang van democratie” de grootste dreigingen van onze tijd zijn. We bestrijden dat door radicaal te minderen met fossiele brandstof. Daarom moeten overheden een einde maken aan de “te lage prijzen”, want dat is “de belangrijkste factor die een overgang naar schone energie verhindert”. Er moet extra belasting komen op fossiele brandstoffen, “om de kosten te dekken van plaatselijke luchtverontreiniging, opwarming van de aarde, en andere economische schade.”
Gefaalde Energiewende
Het voorstel doet onwerkelijk aan. Er is een wereldwijde energiecrisis. Mensen kunnen amper hun energierekening betalen. Ze gaan bittere kou tegemoet deze winter. Politieke leiders als Joe Biden maar ook onze ‘eigen’ Mark Rutte wijten de crisis volledig aan het Oekraïne-conflict, maar de echte oorzaak is de gefaalde Energiewende. We zijn overgegaan op windturbines, zonnepanelen en biomassa. Leuk en aardig als je kunt bijstoken met aardgas of kolen. Maar als die fossiele brandstoffen in de ban gaan, zit je met een groot probleem.
Waarom de anti-fossiele hetze?
Het WEF ziet fossiele brandstof als grote boosdoener. De vraag is waarom. De dijken overstromen niet in Nederland en de bossen van Afrika blijven maar uitbreiden. Het gaat goed met de natuur. Vanwaar dan de anti-fossiele hetze? Het antwoord is de gewraakte slogan: “You will own nothing and be happy”. Benzine- en dieselauto’s zijn relatief betaalbaar. Je gooit de tank vol en kunt gaan waar en wanneer je wilt. Een ‘ouderwetse’ auto is vrijheid.
Elektrisch rijden is ideaal voor controle
Elektrische auto’s zijn vaak dubbel zo duur. Als ze de enige optie zijn – daar stuurt de Europese Unie op aan met een verbod op de verkoop van benzine- en dieselwagens vanaf 2030 – kan de gewone burger geen auto kopen. Hij moet noodgedwongen delen of lenen. Onder toeziend oog van de overheid of Big Tech – al zijn die twee tegen 2030 al helemaal vervlocht. De overheid kan dan zomaar bepalen dat jij de verkeerde plekken bezoekt. Of dat je onacceptabele meningen uit op sociale media. En dat het dus beter is dat jij deze maand niet meer rijdt.
Lees ook: Waarom uw eigen auto bijdraagt aan de strijd tegen het communisme
Socialistische recepten
Het World Economic Forum erkent dat de energietransitie een hoge prijs heeft voor de burger. Daarom moet de overheid het minimumloon verhogen en extra kinderbijslag geven aan “kwetsbare huishoudens”. Socialistische recepten die een nóg zwaardere last leggen op de schouders van de werkenden. Recepten die nóg meer macht overhevelen naar de overheid.
Op 'duurzame democratie' valt heel wat af te dingen
Gelukkig staat de overheid ten dienste van de democratie. Dat is althans de theorie. Democratieën zijn vrijer, zo theoretiseert het WEF verder, als ze duurzaam beleid voeren. Daar valt heel wat op af te dingen. Hoe vrij is een democratie als het heilig recht op privé-eigendom ingewisseld is voor lenen bij gratie van de almachtige staat? Hoe vrij is een democratie als de grote media consistent het klimaatkritisch geluid censureren? Als de overheid flinke subsidies geeft aan allerlei klimaatclubs die het publieke debat vervuilen met alarmistische ecopropaganda? Als de rechterlijke macht op de groene toer gaat en bedrijven belast met het behalen van klimaatdoelen?
Laatst bijgewerkt: 12 juli 2022 13:05