'The Phone Lady' leert jongeren hoe ze naar huis en verder kunnen bellen
Smartphones hebben zogenaamd een tijdperk van ongekende communicatie mogelijk gemaakt. Iedereen, vooral jongeren, gebruikt deze apparaten om altijd en overal met iedereen in contact te komen. Met de aanraking van een scherm is een hele wereld van onmiddellijke informatie en contacten binnen handbereik. Uitstekende relaties zouden moeten opbloeien.
Veel jongeren hebben echter hulp nodig om via hun smartphone rechtstreeks met anderen te praten. Alles gebeurt via onpersoonlijke tweets of tekst. Daardoor voelen velen de kilte en afstand van deze apparaten die juist het tegendeel zouden moeten communiceren.
Telefoonvaardigheden voor de sociale leken
Een ondernemende dame merkte de sociale leegte op en begon een bedrijf dat telefoonvaardigheden leert aan de over-gecommuniceerde massa.
Mary Jane Copps heet The Phone Lady. Zij zegt dat jongere generaties niet meer beschikken over de telefoonvaardigheden die vroeger de menselijke relaties vergemakkelijkten. Diezelfde vaardigheden zijn nog steeds nodig in de echte wereld van menselijke en zakelijke relaties. Zo merken zakelijke en sociale leiders dat velen last hebben van angst als ze rechtstreeks met mensen praten - zelfs met hun eigen moeders aan de lijn. Niemand heeft de moeite genomen om generatie Z. telefoonvaardigheden aan te leren.
De beperkingen van sms
Dit is meer dan een technische kwestie. Het gaat om een inherent probleem met de iPhone-cultuur. Sms'jes en ‘instant messaging’ zijn ontworpen om contacten moeiteloos en onmiddellijk te laten verlopen. Een jongeman, bijvoorbeeld, hoeft niet op zoek te gaan naar of te weten wat de status is van degene die zijn bericht ontvangt. Hij voelt zich vrij om te onderbreken wat de ander aan het doen is en verwacht een snel antwoord. De ontmoeting is afstandelijk, bruut en los van een sociale context.
Platte tekst mist menselijke passie
Erger nog, de instant messaging-cultuur mist nuance. De primitieve teksten kunnen geen context en toon overbrengen. Emotie blijft hoogstens beperkt tot uitroeptekens, hoofdletters en emoji's. De ontvanger van een bericht kan vaak niet echt weten of de tekst bedoeld is om woede, neutraliteit of warmte over te brengen. Het brede scala aan menselijke passies, gevoelens en sentimenten kan niet adequaat worden uitgedrukt in een korte tekst.
De rijkdom van de menselijke stem
Anderzijds is de menselijke stem buitengewoon expressief en rijk. De stem kan in een paar woorden twijfel, enthousiasme, vreugde, verdriet en bezorgdheid uitdrukken. Door zijn intensiteit kan de stem fluisteren en schreeuwen. De snelheid van de stem communiceert bedachtzaamheid of onstuimigheid.
Lees ook: De menselijke uitsterfbeweging richt zich tegen God en u
Excessieve inspanning bij een telefoongesprek
Wat Gen Z echter angstig maakt voor het telefoongesprek is het gesprek, niet de nuance of de context. Het telefoongesprek dwingt de persoon om zich in real time met een ander bezig te houden. De persoon moet improviseren en de ander tegemoet komen. Een gesprek dwingt iemand aan de ander te denken en niet aan zichzelf. Het vereist inspanning, hoffelijkheid en naastenliefde.
Het gesprek introduceert een element van het onbekende dat onmiddellijk moet worden aangepakt. En dit veroorzaakt angst bij de nieuwere generaties.
$480 voor "Coaching Sessies"
The Phone Lady pakt deze angsten aan, blijkbaar zonder angst om te veel te vragen. Haar één-op-één coaching sessies kosten $480 per uur. Webinars van dertig minuten kosten 365 dollar. Bedrijven kunnen een workshop houden voor hun telefoonschuwe Gen Z-ers voor $3.500 per dag. De-texting (dat wil zeggen het niet meer SMS’en van mensen) therapie begint meestal met het afzien van alle instant messaging. Om de angst voor het onbekende te overwinnen, worden cliënten aangemoedigd om familie en vrienden te bellen om te chatten of wanneer ze iets willen.
"Als ze niet eens gewend zijn om met hun moeder aan de telefoon te praten, dan is het proces zo eng," legt mevrouw Copp uit. "Dus ik kan niet zeggen dat ik ze potentiële klanten laat bellen, want dan storten ze gewoon in - we beginnen met hun familie of iemand die ze kennen."
Willekeurige toetsing telefoneer-vaardigheden
Op willekeurige momenten van de dag belt de Phone Lady klanten om gesprekken te oefenen en improvisatievaardigheden op te bouwen. Van daaruit leert ze contact te leggen met onbekende klanten en zakelijke relaties te ontwikkelen die verder gaan dan e-mail en sms. Bedrijven betalen graag voor deze diensten omdat het echte leven vraagt om deze vaardigheden die zovelen missen.
De gevaren van de smartphone
De smartphone heeft de gebruikers elementaire communicatievaardigheden ontnomen. Inderdaad, het lijkt bijna surrealistisch dat er iemand als de Phone Lady moet zijn. Persoonlijk contact met anderen is zo natuurlijk dat het niet aan volwassenen zou hoeven worden geleerd. Ironisch genoeg hebben degenen die deze vaardigheden missen een instrument in handen dat hen kan helpen hun pijnlijke probleem te overwinnen. Zij kunnen hun eenzaamheid en angst overwinnen door de moed op te brengen iemand op te bellen en met hem of haar te praten voor hulp en troost.
Scherm vervangt menselijke interacties
De smartphone draagt bij tot een tijdperk van oppervlakkige en egocentrische relaties. Alles is geconcentreerd op het toestel, dat een medium wordt waardoor zoveel gezien wordt. Mensen ontnemen zichzelf de immense voldoening van het ontwikkelen van directe menselijke interacties door persoonlijke interactie te weigeren. Het saaie scherm neemt ook de plaats in van de conflicten en argumenten die essentieel zijn voor het opbouwen van karakter en het kruiden van het leven.
Loutere symptoombestrijding
De Phone Lady kan iemand helpen een concrete handicap te overwinnen. Maar zij kan het morele probleem van een cultuur van persoonlijke bevrediging en comfort niet oplossen. God schiep mensen als sociale wezens die hun vervulling en heiliging vinden in relaties met anderen. De voorkeur van de smartphone voor sms'en leidt begrijpelijkerwijs tot frustratie en angst.
Helaas is de smartphone niet zo slim.
Laatst bijgewerkt: 17 februari 2023 13:56