Video: Onze stikstofpetitie op reusachtige billboards bereikt 8 MILJOEN Nederlanders!

Video: Onze stikstofpetitie op reusachtige billboards bereikt 8 MILJOEN Nederlanders!

THEMA'S:

Hoe verspreid je onze belangrijke boodschap tegen de stikstofpolitiek en tegen onteigening van boeren in Nederland, als je door meerdere grote kranten en tv-zenders geweigerd wordt? Simpel. Je huurt enorme billboards in heel het land. Langs snelwegen, langs provinciale wegen en in grote steden. Zelfs eentje bij de Afsluitdijk. Zodat miljoenen automobilisten - en óók de boeren! - onze boodschap onder ogen krijgen.

Acht miljoen Nederlanders

Een mediabedrijf benaderde Cultuur onder Vuur vorige week. Ze hadden onze website gevonden en wilden ons graag een aanbod doen. Twee weken lang, vierentwintig reusachtige billboards, op strategische plekken in het land, waarop we reclame mochten maken voor onze stikstofpetitie. Per week passeren maar liefst acht miljoen Nederlanders deze reclamemasten! Ze staan langs zeven grote snelwegen, waaronder de A1, de A6 en de A18, langs meerdere drukke N-wegen, op de boulevard in Scheveningen en op de Coolsingel in Rotterdam. Dankzij de ANBI-status van Cultuur onder Vuur kregen we een speciaal, laag tarief aangeboden. Hadden we interesse?

Billboards kaart

De billboards staan op strategische plekken in heel Nederland

In twee dagen

Dat hadden we. Er was wel een probleem: het bedrijf belde ons donderdag aan het einde van de dag en die maandag zouden de billboards al live gaan. Uiterlijk zaterdag moesten we beslissen. Dat betekende dat we slechts twee dagen hadden om een fiks bedrag bij elkaar te krijgen, want zoals al onze acties moest ook deze vooraf door onze trouwe medestanders gefinancierd worden. Op de redactie van Cultuur onder Vuur werd donderdag tot laat druk overleg gepleegd. Kon dat wel, in heel korte tijd zoveel geld ophalen? Wat als we het doel op zaterdag nog niet gehaald hadden? Moesten we dan afzeggen?

Massale hulp

We besloten de gok te wagen, vertrouwend op het enthousiasme en de trouwe steun van onze achterban. Vrijdagochtend verstuurden we de eerste oproep. Kunt u ons nu meteen helpen met een donatie, vroegen we onze donateurs. Dat kon, zo bleek. In een mum van tijd hadden we het doelbedrag binnen, zodat we het mediabedrijf groen licht konden geven. De ontwerpen voor de billboards waren alvast gemaakt. In de loop van de maandag gingen de borden live.

SKS Billboard

Een van de reusachtige reclamemasten langs de A18 richting Doetinchem.

Grote impact

Uit het hele land stromen inmiddels reacties binnen. Enthousiaste boeren en medestanders die onze borden hebben gezien, nieuwe aanmeldingen van mensen die onze petitie tekenen, boeren die aanbieden dat we op hun land ook borden mogen plaatsen... onze boodschap heeft binnen 24 uur na plaatsing al grote impact. Maar onze billboard actie is voor de boeren niet alleen een zichtbare bemoediging, maar laat ook zien dat gewone Nederlanders massaal achter hen staan. Want waar linkse klimaatclubs als Urgenda en Milieudefensie zich ieder jaar verzekerd weten van miljoenen overheidssubsidie, worden onze acties voor 100 procent betaald door 'kleine' donaties van gewone Nederlanders. De bliksemsnelle mobilisatie en vrijgevigheid van onze achterban is een duidelijke steunbetuiging van het Nederlandse volk aan de boeren.

Bekijk de officiële opening van de billboardactie door campagneleider Hugo Bos:

Laatst bijgewerkt: 5 juli 2022 15:56

Doneer