5 bewijzen dat het klimaatbeleid onhoudbaar is

5 bewijzen dat het klimaatbeleid onhoudbaar is

Het klimaatbeleid van het huidige kabinet Rutte III is op totaal verkeerde aannames gebaseerd. De maatregelen die uit dat beleid voortvloeien, maken dan ook meer kapot dan dat ze goed doen. Hier zijn vijf bewijzen:

1. Gemeenten gaan door met huizen op gas aansluiten

Elke gemeente is sinds het gasverbod op 1 juli 2018 verplicht om woningen zonder gasaansluiting te realiseren. Gemeente De Wolden in Drenthe wil echter voor alle nieuwbouwhuizen in de gemeente een uitzondering, want zij willen de huizen verwarmen met groen gas. De Wolden is niet de enige gemeente die het gasverbod negeert. Volgens hoogleraar Energietechnologie David Smeulders is dit een logische ontwikkeling. “Groen gas is veel goedkoper dan elektrificeren.” Daarnaast zit de Drentse gemeente in de eigenaardige situatie dat 15 kilometer verder over de grens met Duitsland aardgas juist gesubsidieerd wordt. Hier in Nederland zou het te vervuilend zijn. De voornoemde hoogleraar voorspelt dat in de toekomst veel meer gemeenten dit gasverbod naast zich neer zullen leggen.

2. ‘Duurzame’ woningen blijken hoofdpijndossiers

De consequentie van gasloos bouwen is dat nieuwbouwwoningen voorzien worden van warmtepompen om de woningen te verwarmen en te koelen. In de praktijk blijkt dit echter een flop. Neem de ‘ecowijk’ De Teuge in Zutphen die het lichtende voorbeeld had moeten worden voor de klimaatlobby. De met warmtepompen uitgeruste ‘duurzame’ woningen blijken echter allesbehalve duurzaam. De energierekeningen blijken torenhoog uit te vallen, er komt geen warm water uit de douche en in de winter is het ijskoud vanwege kapotte warmtepompen.

'Ecohuizen'

De elektriciteitsrekening ging drie keer over de kop om de huizen op temperatuur te krijgen. De CO2-uitstoot van deze ‘ecohuizen’ was daardoor veel hoger dan een regulier gasgestookt huis. Na een jarenlange juridische strijd tussen de bewoners en de initiatiefnemer Vitens worden de woningen nu weer ‘verketeld’, oftewel door aardgas verwarmd. Een ander succesnummer is de wijk Palenstein in Zoetermeer. De woningcorporatie zou de bestaande huizen wel eens ‘verduurzamen’ en ‘CO2-neutraal’ maken. Gevolg: bewoners met jarenlange hoofdpijn door een te hoge CO2-concentratie in huis. Door de drie dubbeldikke isolatie en een slecht ventilatiesysteem is de luchtkwaliteit binnenshuis zo slecht dat het gezondheidsklachten veroorzaakt. Alles voor het klimaat!

3. Hout uit Noord-Amerika wordt met subsidie hier verstookt

Om de Groene Afgod tevreden te stellen, moeten vele offers gebracht worden. Grote hoeveelheden bomen uit Noord-Amerika (!) worden zwaar gesubsidieerd in biomassacentrales in ons land verbrand. En dat wordt aan de man gebracht als ‘CO2-neutraal’. Dat dit gigantisch veel CO2-uitstoot veroorzaakt deert de klimaatdiscipelen niet, het voelt blijkbaar goed om ‘groen’ bezig te zijn. Natuur- en wetenschapsjournalist Rypke Zeilmaker rapporteert uitgebreid over de hypocrisie die hierachter schuilgaat. Hij schrijft: “Bij een tekort aan inlands hout en teelt voor biomassa komt ruim 95 procent van de houtpelletbehoefte uit import over zee. Volgens de US Foreign Agricultural Service (FAS) in Den Haag verstookte Nederland tussen 2012 en 2015 alvast een geschatte 2,2 miljoen ton hout om beleidsdoelen voor het aandeel duurzame energie uit de Green Deal te halen.”

Belastingbetaler bloedt

De belastingbetaler zal moeten opdraaien voor de subsidies die verstrekt worden voor deze bomenkap en -verbranding. De bomen worden van de andere kant van de oceaan gehaald en met subsidie hier verstookt. Zodat de politici mooie sier kunnen maken met hun ‘klimaatdoelen’. De belastingbetaler mag deze subsidies uiteraard ophoesten.

Gekapte bomen worden uit Noord-Amerika naar Nederland verscheept om in biomassacentrales verbrand te worden. Zolang de groene politici maar hun lijstjes kunnen afvinken, maakt het hen niet uit dat deze praktijk juist ontzettend milieubelastend is.

4. Elektrische auto’s zijn allesbehalve goed voor het milieu

Slechts luttele jaren geleden konden elektrische auto’s met veel belastingvoordelen worden aangeschaft en gereden. Geen wegenbelasting, geen bijtelling en milieu-investeringsaftrek voor de ondernemer. Al die voordelen zijn echter zo goed als verdampt. Dit komt omdat elektrische auto’s helemaal niet de beloofde verlossers zijn voor de ‘klimaatcrisis’. De Duitse professor Jörg Wellnitz zegt dat e-auto’s een “grote zwendel zijn en waardeloos voor het klimaat”. Een gewone benzineauto is nog altijd 120x energie-efficiënter dan een elektrische, rekent hij voor. “Tot de batterij voor één Tesla gefabriceerd is kun je 8 jaar lang met een verbrandingsmotor rijden om dezelfde klimaatbelasting te bereiken.”

Alleen elite mag autorijden

Ook is elektrisch rijden helemaal niet goedkoper. De overheid zal de stroom voor het opladen van de accu’s op termijn net zo zwaar gaan belasten als benzine en diesel, wat voor veel grotere maandelijkse kosten zal zorgen. De accu’s zijn na acht jaar zo goed als uitgeput, waardoor de afschrijving op een elektrische auto enorm is. Uiteindelijk zal autorijden gereserveerd zijn voor de regerende elites en mag het gewone volk zich vervoeren met de bus of de trein. Dat is precies waar de autohatende linksgroene partijen altijd al naar hebben gestreefd.

Een bekend straatbeeld, maar een onhoudbare situatie. Elektrisch vervoer is niet het transport van de toekomst. Foto: Pixabay.

5. The Green Deal laat ware aard van klimaatpolitiek zien

De inkt van Frans Timmermans’ nieuwe aanstelling als uitvoerende vicevoorzitter bij de Europese Commissie was nog niet droog of hij kondigde al de megalomane “Green Deal” aan. Dat is een enorm pakket van maatregelen en richtlijnen die ervoor moeten zorgen dat de Europese Unie in 2050 volledig ‘klimaatneutraal’ is. Al zou dit doel gehaald worden, dan zou daarmee een onmeetbaar temperatuurverschil van 0,00007 graden minder opwarming worden bereikt, zo rekenden de fact-checkers van het NRC Handelsblad ons voor.

Frans Timmermans wil ons allemaal 'Sovjet-style' de bus en de trein in. Vervoer met de auto zal uiteindelijk alleen nog maar bereikbaar blijven voor de elites. Foto: Wikimedia Commons

Frans Timmermans

Waarom er dan toch zo groots wordt ingezet om deze maatregelen erdoor te krijgen? Luister dan naar wat een voorganger van Frans Timmersmans, de Deense Connie Hedegaard daarover zei: “Ongeacht of wetenschappers wat klimaatverandering betreft het bij het verkeerde eind hebben of niet, de Europese Unie voert het juiste energiebeleid, zelfs als dit tot hogere prijzen leidt.” En: “Stel dat de wetenschap enkele decennia later zou zeggen 'we hadden het mis, het ging niet om het klimaat', zou het in ieder geval niet goed zijn geweest om veel dingen te doen die je moet doen om klimaatverandering tegen te gaan?”

Het draait om controle

Oftewel: het gaat hen niet om het klimaat te redden. Ze willen gewoon beleid afdwingen dat bij hun politieke opvattingen past. Het klimaatbeleid moet het socialistische paradijs creëren waar Timmermans & co. zo van dromen: maximale controle over de handel en wandel van de onderdanen, herverdeling van welvaart en centrale aansturing van de economie.

Laatst bijgewerkt: 13 december 2023 06:41

Doneer