Waarom overstappen op elektrische auto’s peperduur én zinloos is
Elektrische auto’s zijn de toekomst. Schoon, geluidloos en uitstootloos – ze zijn net zo goed voor het milieu als de fiets. En we redden er ook nog het klimaat mee. Wat willen we nog meer!
100% elektrisch
In 2030 wil Nederland, in navolging van veel westerse landen, dat alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen 100% elektrisch zijn. Dat staat in het Klimaatakkoord. Elektrische vervoersmiddelen zijn namelijk CO2-vrij en dragen dus niet bij aan de opwarming van de aarde. Ook grote transportbedrijven als DHL en UPS en autofabrikanten doen mee. Het Duitse Audi heeft toegezegd vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s te zullen produceren.
Win-win
Al jaren wordt elektrisch rijden door de Nederlandse overheid flink gestimuleerd. Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, een lage fiscale bijtelling en subsidies voor de aanschaf van elektrische auto’s zijn slechts enkele van de voordelen die de deugdzame, klimaatbewuste burger geniet als hij zijn diesel inruilt voor een auto-op-batterij. Met een gevulde portemonnee én een schoon geweten rondrijden in een auto zonder CO2-uitstoot klinkt als de ultieme win-winsituatie. Geen wonder dat elektrische voertuigen in ons land inmiddels 25% van de verkoop uitmaken.
Barstjes in idealistische plaatje
Maar de laatste tijd ontstaan er barstjes in het idealistische plaatje van de brandschone, geruisloze auto waarmee de burger onbekommerd naar zijn werk zoeft. Er verschijnen reportages in de internationale media over milieuvervuiling en schrijnende kinderarbeid in mijnen waar gegraven wordt naar kobalt, lithium en andere zeldzame grondstoffen die nodig zijn voor het fabriceren van batterijen en magneten. Onlangs waarschuwde de Britse minister voor Milieu, George Eustice, dat elektrische auto’s helemaal niet zo eco-vriendelijk zijn als gedacht. Slijtage aan remmen en banden zorgt ook voor uitstoot van vervuilende deeltjes. Bij elektrische auto’s is dat meer dan bij auto’s op benzine en diesel omdat ze door hun batterij veel zwaarder zijn.
Astronomische kosten
Ook de kosten voor elektrische auto’s rijzen de pan uit. Niet alleen loopt de overheid miljoenen aan inkomsten mis doordat elektrische rijders weinig tot niets aan allerlei belastingen betalen, en moet ze de subsidies bekostigen waarmee autobezitters overgehaald worden over te stappen naar elektrisch, ook moet er een hele infrastructuur aan laadpalen worden aangelegd die nu nog nauwelijks bestaat. Naar sommige schattingen zou een dergelijke infrastructuur wereldwijd zo’n 6 biljoen (6.000.000.000.000) dollar kosten. Daar komen nog de astronomische aanleg- en onderhoudskosten bij van alle zonnepaneelvelden en windturbines die voor de benodigde extra stroom moeten zorgen. Geld dat natuurlijk door belastingbetalers in rijke landen opgehoest moet worden.
Lees ook: Windvangers: 5 redenen waarom we tegen windturbines moeten vechten
CO2-uitstoot beperken
Toch blijft de klimaatlobby onvermoeibaar ijveren voor het afschaffen van transport op fossiele brandstof en het wereldwijd invoeren van elektrisch vervoer. Hun belangrijkste argument is dat dit de uitstoot van CO2, de vermeende boosdoener van de opwarming van de aarde, drastisch zou beperken. The International Energy Agency, een intergouvernementele organisatie voor de wereldwijde energietransitie, berekende in een rapport dat als alle deelnemende landen hun doelen voor elektrisch rijden zouden halen, er wereldwijd maar liefst 235 miljoen ton aan CO2-uitstoot bespaard wordt.
Klinkt goed
Dat is anderhalf keer de totale uitstoot van Nederland in een heel jaar. Dat klinkt goed, toch? Helaas. Volgens het officiële model van de IPCC, het klimaatpanel van de Verenigde Naties, zou deze besparing in 2100 de gemiddelde temperatuur op aarde doen dalen met slechts 0.0001 graad Celsius, ofwel één tienduizendste van een graad!
Utopische vergezichten
Voor deze ‘klimaatwinst’ moeten alle Nederlanders, en uiteindelijk alle wereldburgers, af van hun benzine en dieselauto’s en overstappen op elektrisch rijden, wat met de inmiddels bekende problematiek van zonne- en windenergie een flinke achteruitgang in betrouwbaarheid betekent. Het is het volgende voorbeeld in een lange reeks van klimaatregelen die onze keuzevrijheid inperken, extreem kostbaar zijn en dus een grote inbreuk betekenen op het recht op privé-eigendom van de mens, terwijl ze helemaal niets opleveren (alsof de opwarming van de aarde een probleem is dat de mens zou moeten en kunnen oplossen). Zo gaat de Groene Lobby door met het trachten te realiseren van geldverslindende en utopische vergezichten. De kosten daarvan zijn voor ons en onze kinderen.
Laatst bijgewerkt: 10 februari 2022 11:33