Een glas-in-loodraam in de Notre Dame van Parijs.
Glas-in-loodramen van Notre Dame in gevaar door modernistische vernielzucht van Macron
Het begon allemaal met een brief van Mgr. Laurent Ulrich, aartsbisschop van Parijs, aan de president van de Republiek, waarin hij zijn "wens" uitte dat de staat "een serie van zes gebrandschilderde ramen voor de zuidelijke zijkapellen van het schip" zou laten maken. "Ik ben het er volledig mee eens", antwoordde Emmanuel Macron later.
Aartsbisschop wil moderne 'kunst' in de Notre Dame
Hij voegde eraan toe: "Het is met mijn volledige instemming dat we een wedstrijd gaan uitschrijven waarbij hedendaagse kunstenaars een figuratief werk kunnen indienen op basis van een opdracht die zal worden verstrekt. "Onze eeuw zal een plaats krijgen tussen de vele andere die in de werken van deze kathedraal voorkomen," voegt hij eraan toe.
Lees ook: 6 redenen waarom Nederlanders het standbeeld van de vrouw met joggingbroek moeten afwijzen
Macron kiest hedendaagse creaties
De president van de Republiek heeft op eigen houtje, zonder rekening te houden met de erfgoedcode of de kathedraal Notre-Dame de Paris, besloten om de glas-in-loodramen in zes van de zeven kapellen van de zuidelijke zijbeuk te vervangen door hedendaagse creaties, na het organiseren van een wedstrijd...
Petitie krijgt 124.000 handtekeningen
Op 10 december 2023 ging de directeur van La Tribune de l'art, Didier Rykner, in het offensief door een petitie online te zetten waarin hij "een gebrek aan respect voor de erfgoedcode" en voor de kathedraal aan de kaak stelde. De petitie kreeg meer dan 124.000 handtekeningen in twintig dagen.
Ontwerper glas-in-loodramen wilde wel trouw blijven aan oorsprong
Op de website van La Tribune de l'art legt Rykner uit: "De glas-in-loodramen in de Notre-Dame, ontworpen door Viollet-le-Duc, zijn gemaakt als een samenhangend geheel. Ze zijn een echte creatie waarmee de architect trouw wilde blijven aan de gotische oorsprong van de kathedraal. (...) Er is hier een zoektocht naar architecturale eenheid en een hiërarchie van de ruimte die integraal deel uitmaakt van zijn werk en die het werk wilde herontdekken".
Niet-beschadigde delen worden ook vernield
Rykner: "Kort na de brand werden er dreigementen geuit tegen deze gebouwen die, zo moet niet vergeten worden, niet werden aangeraakt of zelfs beschadigd door de brand, en die geclassificeerd zijn als historische monumenten op dezelfde manier als de rest van het gebouw. Maar het ministerie van Cultuur was heel duidelijk, bij monde van de toenmalige minister: er was geen sprake van dat ze werden aangeraakt."
Wedstrijd
"Maar," vervolgt hij, "tijdens zijn bezoek aan de Notre-Dame op vrijdag 8 december 2023, (...) kondigde Emmanuel Macron aan dat de glas-in-loodramen in zes van de zeven kapellen in de zuidbeuk zouden worden verwijderd en vervangen door hedendaagse glas-in-loodramen waarvoor een wedstrijd zou worden uitgeschreven."
Lees ook: Wat gebeurt er wanneer linkse beroemdheden rechts worden?
Wat geeft Macron het recht om te verbouwen wat niet van hem is?
Rykner vroeg zich af: "Wat voor zin heeft het om de kathedraal te herstellen in de laatst bekende historische staat (vóór 15 april 2019), die van Viollet-le-Duc, om het gebouw vervolgens te beroven van een essentieel element dat Viollet-le-Duc wilde? Hoe kan het worden gerechtvaardigd om glas-in-loodramen die de ramp hebben overleefd te restaureren en ze vervolgens onmiddellijk te verwijderen? Wie heeft het staatshoofd het mandaat gegeven om een kathedraal te verbouwen die niet van hem is, maar van iedereen? Hedendaagse glas-in-loodramen hebben hun plaats in oude architectuur wanneer de originele verdwenen zijn. Ze zijn niet bedoeld om bestaande werken te vervangen," benadrukt hij.
'Franse staat is verantwoordelijk voor de brand'
Hij herinnert ons er bitter aan: "Emmanuel Macron wil de stempel van de 21e eeuw drukken op de Notre-Dame de Paris. Misschien zou een beetje bescheidenheid beter zijn. We zullen niet zo wreed zijn om erop te wijzen dat dit stempel al bestaat: de brand, (...) waarvoor overvloedig is aangetoond dat de staat, voor en tijdens zijn voorzitterschap, een zware verantwoordelijkheid draagt."
Donateurs willen geen vernieling maar restauratie
De erfgoedspecialist besluit met de volgende vraag: "De wedergeboorte van de kathedraal werd mogelijk gemaakt door een enorme nationale en internationale mobilisatie, dankzij de bijdragen van duizenden donateurs die de kathedraal in zijn historische staat wilden herstellen. Geloven we echt dat deze donateurs zullen accepteren dat de restauratie wordt veranderd door de wens van Emmanuel Macron om er zijn stempel op te drukken?
Dit artikel verscheen eerder op avenirdelaculture.info
Laatst bijgewerkt: 22 januari 2024 14:51