EU-dwang: nieuwe auto's geven irritante piep als je 1 kilometer te hard rijdt

Brusselse bedilzucht treft de automobilist.

EU-dwang: nieuwe auto's geven irritante piep als je 1 kilometer te hard rijdt

THEMA'S:

De EU komt met nieuwe dwang voor de automobilist. Vanaf 7 juli moeten nieuwe auto’s een irritante piep laten horen als je ook maar iets te hard rijdt.

Lampjes en piepjes als je te hard rijdt

Voortaan moet iedere nieuwe auto die in de EU verkocht wordt, voorzien zijn van een ‘Intelligent Speed Assistance’ (ISA). Zodra je de snelheidslimiet ook maar een beetje overschrijdt, krijg je lampjes en piepjes.

Uitschakelen is lastig

De AutoWeek mocht ISA al uitproberen en noemt het systeem, dat al gaat piepen als je 31 rijdt waar 30 mag, “zo irritant dat uitschakelen al snel gewenst is”. Alleen moet je dat elke rit weer opnieuw doen. Kortom: tijdverspilling en ergernis voor de automobilist.

Bestel brochure EUSSR

Niet veiligheid, maar klimaat

Brussel zegt de ‘rijassistentie’ te verplichten vanwege de veiligheid: langzamer rijden leidt tot minder verkeersdoden. Het autobeleid van de EU draait echter helemaal niet om veiligheid, maar om klimaat. Vandaar dat benzine- en dieselauto’s per 2035 niet meer verkocht mogen worden.

'EU wil gewone man uit de auto krijgen'

“Het lijkt alsof de EU erop uit is om de gewone man of vrouw uit de auto te krijgen,” zo waarschuwt Carlos Taveres, topman uit de autobranche. “De regels beperken de burgers in hun vrijheid, in de mogelijkheid om te gaan en staan waar en wanneer we dat willen. En dat moet stoppen, want die vrijheid is een groot goed.”

Lees ook: Topman autoconcern: ‘EU gaat modale burger de auto uitpesten’

Helm ook verplicht?

Is het veiliger om 100 te rijden in plaats van 120? Natuurlijk. Net als het veiliger is om met ene helm op te fietsen. Gaat de EU dat dan ook verplichten? Een automatisch slot op je fiets als je geen helm draagt?

EU op de censuurtour

De EU heeft een obsessie met veiligheid. Het wil burgers niet alleen beschermen in het fysiek verkeer, ook in het intellectueel verkeer. Door de Digital Services Act kan de EU in ‘crisistijd’ sociale media verplichten tot het censureren van ‘desinformatie’, lees: conservatieve en eurosceptische tegengeluiden.

Laatst bijgewerkt: 30 mei 2024 13:19

Doneer